Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Bilka vil undersøge fyringen af 17-årige Mohamad

HK har kaldt opsigelsen for usaglig - nu vil Dansk Supermarked undersøge, hvad der er sket.

Dansk Supermarked vil nu undersøge sagen om den 17-årige kasseassistent Mohamad Al Jawerheri, som hævder at være blevet tvunget til at underskrive en opsigelse efter en debat på Facebook.

Det siger pressechef Mads Hvitved Grand fra Dansk Supermarked.

»Det er klart, at hvis det måtte forholde sig, som det er beskrevet, så er det ikke i tråd med, hvordan vi normalt gør tingene eller gerne vil gøre tingene i Bilka,« siger han til ritzau.

Dansk Supermarked, som Bilka er en del af, vil ikke komme ind på, om hændelsesforløbet op til opsigelsen har været, som Mohamad Al Jawerheri selv har beskrevet det.

I Mohamad Al Jawerheris udlægning af sagen blev han tvunget til at sige op, fordi Bilkas ledelse var bange for, hvordan den 17-årige ville håndtere det, hvis personer fra Facebook-gruppen "Ja til frihed - nej til islam" kom på besøg i Bilka. Personer, Mohamad Al Jawerheri havde været oppe at diskutere med, og som senere havde ringet til Bilka og klaget over den 17-årige.

Dansk Supermarked har bekræftet opsigelsen, men har tidligere afvist at kommentere forløbet, fordi det er en personalesag.

Ifølge advokatfuldmægtig Trine Binderup Larsen fra Advodan i Aalborg, som har speciale inden for ansættelsesret, er en medarbejder bundet af en »loyalitetspligt« over for sin arbejdsgiver. Det betyder, at medarbejderen ikke må skrive ting, der sætter arbejdsgiveren i et dårligt lys.

Arbejdsgiveren kan således bortvise medarbejderen, hvis personen siger eller gør noget, der kan skade arbejdsgiverens omdømme.

»Men selve brugen af sociale medier er ikke reguleret af ansættelsesretten, så derfor er ledelsen i en virksomhed nødt til selv at beskrive de retningslinjer, som man ønsker, at medarbejderne følger,« sagde hun i oktober til Jyllands-Posten i en artikel omhandlende medarbejderes færden på de sociale medier.

I tilfældet med den 17-årige Mohamad Al Jawerheri lader det dog ikke til, at han har skrevet noget dårligt om sin arbejdsplads. Hovedpersonen selv har sagt til Radio24Syv, at han bl.a. nævnte på Facebook, at »vi (Bilka i Næstved, red.) har de mest smilende medarbejdere i byen«.

Den tidligere medarbejders fagforening, HK, har opfordret Mohamad Al Jawerheri til at gå videre med sagen, fordi opsigelsen ifølge faglig konsulent i HK Jeanette Hahnemann ikke er sket på et sagligt grundlag.

»Jeg mener ikke, at opsigelsen er saglig, fordi Mohamad hverken har skrevet noget, der er injurierende eller usandt i forhold til virksomheden,« siger hun til Radio24syv.

Ifølge HK skal en opsigelse være saglig, hvis en medarbejder har været på en arbejdsplads i over et år. At arbejdspladsen er bange for, hvad der vil ske, hvis der kommer bestemte mennesker på besøg i butikken, er i fagforeningens øjne ikke en saglig grund.

Facebook-siden for Bilka i Næstved såvel som for Bilka i hele landet kan man nu læse talrige beskeder fra sure kunder, som begræder fyringen af Mohamad Al Jawerheri.

BRANCHENYT
Læs også