Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Kinesisk social medie-kæmpe kapitulerer til Alibaba

Det kinesiske firma Tencent har nedtrappet sin aggressive markedsføring og indført brugerbetaling på tjenesten WePay.

Foto: Imaginechina via AP

Det markerer et afgørende punkt i kampen om domineringen af det kinesiske marked for mobilbetaling.

Det skriver The Financial Times.

Tencent, der står bag det enormt populære sociale medie WeChat, nedjusterer sin satsning som udbyder af mobilbetaling, og dermed kan den kinesiske internetgigant Alibaba fejre en foreløbig sejr i kampen om at være den foretrukne udbyder af mobilbetaling i Kina med servicen AliPay.

Begge virksomheder har brugt enorme summer i starten af året på at lokke nye brugere til deres service, hvilket de blandt andet gjorde ved at tilbyde et pengebeløb til nye brugere.

Den aggressive kampagne, som WePay deltog i for at få brugere til tjenesten, har skadet rentabiliteten i så høj grad, at firmaet nu må indføre brugerbetaling og droppe den dyre markedsføring.

Selskabets markedsandele er allerede relativt lave i forhold til AliPay, og den nye nedskalering vil få tjenesten til at sakke endnu mere bagud, hvilket understreger AliPays dominante position, skriver The Financial Times.

Selv om AliPay foreløbigt har sejret, er der mange små aktører på markedet, som på længere sigt vil gnave i AliPays profit, mener senioranalytiker i 86 Research Wang Xiaoyan.

Læs også