Gammel Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

»Omvandrende missil« får uroen til at ulme i Brugsen

En direktør for SuperBrugsen langer ud efter toppen i Coop.

Peter Høgsted har som topchef i Coop sat sig for at forandre danskernes madvaner og gøre dagligvarehandel til andet end discount. Det skaber tilsyneladende usikkerhed blandt butikkerne. Foto: Mathias Svold

Coop-topchefen Peter Høgsteds omfattende ændringer i dagligvarekoncernen får uro og skepsis til at pible frem i de mange selvstændige brugsforeninger, hvor man frygter, at omkostningerne løber løbsk. Det skriver Berlingske Business.

Hans Larsen er direktør i SuperBrugsen i Fensmark ved Næstved, og han er en af dem, der er skeptisk over for den retning, Coop har taget med Peter Høgsted ved roret. Han mener, at Peter Høgsteds fokus på langsigtede investeringer er for dyr på den korte bane.

»Peter Høgsted er et omvandrende missil, som virkelig kan tænde brugsforeningerne,« siger Hans Larsen til Berlingske Business og uddyber sin umiddelbare frustration:

»Der er ingen tvivl om, at han er en kreativ mand. Men det kniber med at tjene penge, og man kan altså ikke reinvestere så meget med et så begrænset overskud.«

Peter Høgsted er godt klar over, at hans mission om at ændre danskernes madvaner og gøre dagligvarehandlen til mere og andet end discount både tager tid og koster penge.

»Det er klart, at det er en langsigtet strategi, for vi har brugt 20 år på at forklare danskerne, at det er ligegyldigt, hvad de spiser, bare det er billigt. Det ændrer man ikke fra den ene dag til den anden,« siger Peter Høgsted til Berlingske Business og tilføjer, at det koster at skabe forandring.

Læs også