Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Nespresso og garanti for godt vejr er Bonbon-lands nye plan

Bonbon-land har fået ny direktør, der kommer til med stor succes fra Norge. Han tager blandt andet en vejr-garanti med sig.

Bonbon-land har fået ny direktør, som skal vende den mangeårige underskudsforretning. Foto: STROYER TORBEN

I går var første officielle dag med Mattis Willms som direktør for Bonbon-land.

Den 37-årige nordmand er kommet til, efter han i de forgangne tre år har styret den norske forlystelsespark Bø Sommarland. Her gjorde han det godt. Fra 2012-2014 steg besøgstallet således med 52 pct. fra 96.000 til 146.000.

I Bonbon-land er skalaen dog lidt større. Sidste år lå antallet af besøgende således på 385.000.

fakta
  • Mattis Willms var for halvandet år siden konstitueret direktør for Bonbon-land i en kort periode, mens han stadig styrede Bø Sommarland
  • Både Bonbon-land og Bø Sommarland er ejet af den spanske forlystelsesgruppe Pargues Reunidos.
  • Den nu tidligere direktør, Niels Feerup, rykker til Vietnam som direktør for to nye forlystelsesparker, der ligeledes er ejet af Pargues Reunidos.

Men Bonbon-land har også et problem. Siden 2007 har årsresultatet i parken nemlig stået i minus, og Mattis Willms kan ikke svare direkte på, hvornår han forventer, at det vil blive vendt.

»Det er selskabets politik ikke at kommentere på sådan noget. Men generelt kan jeg sige, at vi gik fremad i fjor, og jeg håber på at vi kan se flere positive ting i fremtiden - uden at kunne specificere det,« siger han.

Fremgangen, den nye direktør henviser til, er, at selskabet sidste år gik 4 pct. frem i besøgstal forbedrede årsresultatet med 31 pct. - omend resultatet stadig var et minus på godt 8 mio. kr.

Men selvom Mattis Willms ikke vil kommentere på hvornår overskuddet kommer, så vil han godt løfte sløret for de planer, der skal skaffe det. Og blandt tiltagene finder man en garanti for godt vejr.

Garantien går ud på, at hvis man har booket et besøg på en dag, hvor vejret er dårligt, kan man ombestille til en ny dag med bedre vejr på menuen - dog inden for en uge. Tiltaget er en ide, der er taget med fra den norske park, hvor det var en succes.

Fokus bliver dog også at fortsætte en del af den kurs, som den nu tidligere direktør Niels Feerup lagde for dagen med fokus på de helt små ting i den daglige drift.

»Det er at opgradere kaffen for eksempel. Nu er der Nespresso i alle maskiner. Det er, at gøre de ting, der allerede bliver gjort, men gøre det mere: oprydning, fejning, maling - det er et bredt fokus. Vi skal gøre mere for at få folk til at se forskellen,« siger Mattis Willms.

Den nye direktør kan også afsløre, at han kommer til at have et vist fokus på sit hjemland i fremtiden, når besøgstallene i Bonbon-land skal øges.

»Jeg tror, at det største marked, stadig vil være Danmark. Men det vil være interessant at kigge på det norske marked fremadrettet,« siger han.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

BRANCHENYT
Læs også