Erhverv

12 jobtitler der ikke fandtes for 10 år siden

Droner, sociale medier og andre teknologier har skabt nye jobbeskrivelser.

Hvis man vil være helt sikker på at få et job i fremtiden, skal man næppe satse på at blive hverken bundtmager, vognmager eller cd-forhandler.

Industrier forsvinder og nye brancher og teknologier dukker op.

Og nogle gange går udviklingen virkelig hurtigt. Finans har samlet 12 jobtitler, som enten er opstået eller først blevet etablerede jobbeskrivelser de seneste 10 år. Tilføj selv dine egne forslag i bunden af artiklen.

App-udvikler
Apple opfandt ikke apps, men det var Apple, der med sin Appstore i 2008 startede en guldgraverstemning - og dermed en ny jobtitel. Software-udviklere kunne nu dedikere en hel arbejdsdag og karriere til at udvikle apps til mobile enheder. Herhjemme ansætter udviklerhuse som for eksempel Shape, Miracle Mobile og Trifork app-udviklere.

---

CDO
Du har hørt om CEO'en, CTO'en og CFO'en. Nu har ledelseslaget fået ekstra c-vitaminer.

CDO'en - eller Chief Digital Officer - skal sikre, at firmaers digitale indhold udnyttes bedst muligt til at understøtte de overordnede mål. På den facon kan man sige, at stillingen forbinder marketing, it og forretningen.

---

Social Media-manager/konsulent
For 10 år siden var Facebook en niche i Danmark. I dag er det mange danskeres indgang til selve internettet og deres foretrukne kommunikationsplatform.

Og siden Facebook begyndte at lokke firmaer og myndigheder til at oprette sider på Facebook, har der været behov for personer til at varetage den nye kanal. I begyndelsen var det firmaets yngste medarbejder eller en studentermedarbejder, der fik kodeordet til firmaets Facebook-side, men nu er interne og eksterne social medie-medarbejdere en etableret stilling - selv om der stadig er en del fordomme forbundet med jobbet...:

---

Dronepilot
For ganske få år siden var droner forbeholdt militæret og de ekstremt velstillede. I dag kan alle købe en drone i supermarkedet. Det har skabt en helt ny faggruppe af fotografer og konsulenter, der primært benytter sig af de flyvende robotter.

Droner kan bruges som legetøj og til hobbyflyvning, men i erhvervsmæssig regi bruges dronerne til at visualisere, dokumentere og inspicere.

---

Big data-analytiker
Big data bliver af nogen beskrevet som "al det data der er for stort til et Excel-ark". Og selv om det er en grov forsimpling, er det en god måde at give lægmand begreb om big data-analytikerens område.

Det er forskelligt, hvordan virksomheder kan drage nytte af big data, men med store datastrømme og algoritmer får man mulighed for eksempelvis at overskue faktorer som vejr, salgsprognoser, arbejdskraft og råvarepriser - og tage højde for dem i produktionen.

Big data-analytikeren kan også kigge efter jobopslag, der søger "datavidenskabsmænd" eller "datatroldmænd". Læs hele vores trend-serie om algoritmer.

---

Vlogger
Internettet har givet alle en digital ølkasse at ytre sig fra. Og flere og flere finder tilskuere nok til at ophøje ølkassen til en egentlig karriere. De såkaldte vloggers (sammentrækning af video og blog) deler deres liv eller hobbyer online og tiltrækker i nogle tilfælde så meget opmærksomhed, at de etablerede medier misundeligt kigger med.

Scenens største kendis er svenske PewDiePie, der har 46 millioner følgere på sin YouTube-kanal. Danske Armin har næsten 220.000 følgere.

Bureauet Splay Networks lever udelukkende af at formidle kontakt mellem de nye sociale medie-stjerner og kommercielle partnere - og sørger dermed for, at jobbet kaster mere end opmærksomhed af sig. Det resulterer dog også i flere tilfælde, hvor omtale og reklame glider sammen.

---

Omnichannel-rådgiver
Tidligere har man talt om multi- og crosschannel marketing. Omnichannel er næste skridt i den udvikling.

Omnichannel er tanken om, at kunders kontakt med et firma er sidestillet, uanset hvor kunden er i kontakt med firmaet. Kunder skal for eksempel kunne returnere web-købte reklamationer i firmaets fysiske filial. Et andet eksempel kunne være, at kunderne modtager personligt udformede emails med anbefalinger baseret på deres tidligere kontakt med firmaets kundeservice eller hjemmeside.

Veludført omnichannel-tankegang kan tænkes ind i både indhold, marketing og kundeservice. Det kræver overblik og indsigt, og det har en god omnichannel-rådgiver.

Læs mere på Crosschannel.dk og Omnichannelmarketing.dk.

---

Growth Hacker
En "væksthackers" primære opgave er at få en virksomheds brugerbase til at vokse. Hurtigt. Især mange digitale iværksættere sværger til fænomenet - i stedet for traditionel markedsføring. For digitale tjenester kan en hurtig vækst være forskellen på succes eller fiasko. Tænk på Instagram, der blev solgt for milliarder - primært værdiansat på baggrund af antallet af brugere. Sociale medier og nye handelspladser i stil med eBay er også afhængige af hurtig vækst.

En typisk growth hacker har et ben i både marketing- og it-afdelingen.

Et eksempel på et "growth hack" kan man se hos Dropbox, hvor firmaet giver kunder ekstra fordele (mere plads i skyen), hvis kunderne lokker nye til - eller reklamerer for Dropbox i deres private netværk for eksempel på sociale netværk. Væksten kan også komme via strategiske samarbejder, som vi tidligere har skrevet om.

---

Knowledge-manager
Det er ganske normalt, at et firma lever af sin viden. Sit knowhow. Sin ekspertise. Men der har ikke altid været fokus på at sikre og forankre firmaets samlede viden. Det kan man ansætte en vidensansvarlig til. Knowledge-manageren ser på, hvordan viden opsamles og deles i organisationen og står for at vælge processer og software til vidensstyringen.

---

RTB-manager
På klodens aktiemarkeder bliver der handlet værdipapirer med lynets hast. Den hastighed har også sneget sig ind i marketingsafdelingerne.

RTB er en forkortelse for real time bidding og går kort sagt ud på at opkøbe reklameplads ud fra nogle meget mere finmaskede ønsker. For eksempel korte tidsintervaller, eller når reklamepladsen har en fordelagtig pris. Det arbejde sørger RTB-manageren for. Se mere i videoen:

---

Community-builder/manager
Hvor firmaer tidligere kunne bombardere kundegrupper med reklamebudskaber og forvente, at en procentdel af personerne valgte at købe en vare, er tiden nu en anden. For eksempel illustreret ved mantraet i bogen The Cluetrain Manifesto: "Markeder er samtaler".

Firmaer er tvunget til at tage deres kundekontakt mere alvorlig. En community managers rolle er at opbygge relationer til mennesker og i yderste potens gøre dem til fans og ambassadører i stedet for blot kunder.

---

IoT specialist
I dag kan din kaffemaskine, din stuelampe og din badevægt potentielt snakke sammen eller kommunikere via internettet. Det har givet navn til begrebet tingenes internet (IoT/Internet of Things).

Det har åbnet op for en helt ny boldbane, hvor der skal findes og vælges standarder, etiske retningslinjer og teknologier. Her kommer IoT-specialisten til sin ret.

---

Hvis du kender andre nye job-titler kan du dele dem med os her:

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS sundhedsbranchen, hvor genmanipulation og en banebrydende afløser for penicillin er under mikroskopet.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også