Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

SWOT med Carlsberg

Flere af Carlsbergs produkter har muligvis en rund smag, men hos bryggeriets topchef, Cees 't Hart, er det en anden geometrisk form, der har hollænderens interesse.

Den gyldne trekant er navnet på en vision og et mantra, som Cees 't Hart har båret rundt på, siden han i sommeren 2015 blev administrerende direktør hos verdens fjerdestørste bryggeri.

Trekanten, som topchefen har indlagt alle ledere og mellemledere i bryggeriet i at få under huden, handler om at skabe en bedre balance mellem markedsandelen, bruttoavancen og indtjeningen.

Med andre ord skal Carlsberg ikke længere have markedsandele for markedsandelens skyld, men i stedet tjene mere på hver enkelt krone, der går ud af Carlsberg.

Og nu begynder harmonien fra den gyldne trekant at spille i Carlsbergs rengskab, mener hollænderen. Selvom volumen på særligt det vesteuropæiske marked tog et dyk i 2016, steg overskudsgraden fra 13,7 pct. i 2015 til 14,2 pct. i 2016.

»Og det er signifikant. Vi har fået forbedret vores profitabilitet i Europa, så vi er tilfredse med resultaterne. Selvfølgelig kan vi ikke blive ved med at tabe volumen, men vi er ikke bekymrede. Vi kigger på markedet og ser, hvor der er plads til forbedring,« siger Cees 't Hart, der blandt andet peger på Carlsbergs utilfredsstillende tilstedeværelse på flere store markeder.

»Vores største svaghed er vores fodaftryk over hele kloden. Vi er store på mange små markeder, hvor nogle af vores konkurrenter er store på enkelte store markeder. Vi er bagud i lande som Argentina, Brasilien og Nigeria.«

Derfor jagter Carlsberg at kompensere den manglende nationale tilstedeværelse med et større indryk i storbyerne, som allerede blev varslet i 2016.

»Og det er vores forsøg i 2017, at vi vil længere ind i storbyerne. Vores pilotprojekt,« som Cees 't Hart kalder det.

Et sted, hvor pilotprojektet kan komme i spil, er i Kina. Her har Carlsberg solgt 17 bryggerier i 2016, hvilket har medvirket til et fald i volumen på 2 pct., men til gengæld er man blevet hjulpet frem af en stigning på 6 pct. i prismixet.

»Vi er mere eller mindre ude af det østlige Kina. De resterende steder fokuserer vi på at forøge vores markedsandel og at kigge efter storbyerne i Kina. Der er et par bryggerier, som vi gerne vil investere i i fremtiden.«

Hvor Carlsberg ønsker at lukrere på egne muligheder i Kina, håber Cees 't Hart på bedre makropolitiske forhold i Rusland, hvor handelssanktioner og forbud mod salg og produktioner af øl i plastikemballager over 1,5 liter har sat sine spor i udviklingen. Sanktioner, der har ramt russerne på forbrugertilliden.

Cees 't Hart oplever, at forholdene blev forbedret mod slutningen af 201, men at resultaterne lader vente på sig.

»Det er vanskeligt at forudse, hvornår tingene vil gå frem. Den makroøkonomiske situation i Rusland har været dårlig længe, og derfor er forbrugertilliden nu nede. Og selvom der er indikationer på bedre tider, vil vi først se tydelige tegn på en forbedret forbrugertillid, når der er beviser på, at situationen i Rusland er blevet forbedret.«

BRANCHENYT
Læs også