IT
0

"Du gætter aldrig, hvilke chokerende ændringer Facebook lige har lavet"

Hvis du er træt af denne type overskrifter, har Facebook gode nyheder til dig.

IT
Foto: Joerg Koch/AP
Ja, snart er det slut med overskrifter som den ovenstående på Facebook.

Det sker, efter at det sociale netværk har besluttet at lave en opdatering af algoritmen bag sit "news feed." Det vil sige den nyhedsstrøm, som brugerne bliver mødt af, når de logger ind på Facebook.

Det fremgår af en blog, som Facebook har offentliggjort.

Opdateringeren er designet til at straffe såkaldte "click baiting-artikler". Det er artikler, der er designet til bevidst at lokke folk til at klikke på et link uden at informere læserne om, hvad det er, de klikker på.

Velkendt praksis

Det er formodentlig en praksis, som de fleste læsere af netmedier er bekendt med. Og ja, indrømmet: Denne type overskrifter er du fra tid til anden også blevet mødt af her på Computerworld.

Ifølge Facebook skal ændringerne sikre, at brugerne bliver mødt af færre indlæg, som har karakter af spam, og i stedet bliver præsenteret for flere indlæg, der reelt er interessante og relevante for dem.

En brugerundersøgelse blandt Facebooks brugere har angiveligt vist, at 80 procent af brugerne foretrækker overskrifter, der hjælper dem med at afgøre, om det er en artikel, som de ønsker at klikke på.

Sådan straffer Facebook "click-baiting"

I bestræbelserne på at gennemføre ændringerne vil Facebook anvende målinger, der viser, hvor lang tid brugerne spenderer på en artikel. Hvis folk hurtigt vender ti bage til Facebook efter at have klikket på et link, antyder det, at artiklen har lav værdi for brugeren, og derfor vil den i fremtiden blive nedprioriteret i Facebooks news feed.

Artikler, som brugerne derimod bruger lang tid på at læse, vil til gengæld blive prioriteret højere i newsfeedet.

Derudover vil Facebook bruge forholdet mellem på den ene side klik og på den anden side kommentarer og "likes" til at afgøre, om en artikel har værdi. Hvis en artikel eksempelvis får mange klik, men meget få "likes" eller "kommentarer", kan det antyde, at artiklen er udstyret med en såkaldt "click-baiting" overskrift.

Facebook skal være verdens bedste avis

Ændringer af denne type er helt i tråd med ambitioner, som Facebooks stifter Mark Zuckerberg tidligere har givet udtryk for.

Han har tidligt proklameret, at Facebook ønsker at skabe de bedst mulige rammer for, at Facebooks brugere kan opdage nye artikler, som de finder interessante. I forbindelse med en række ændringer af newsfeedet sidste år sagde Facebook-stifteren:

"Jeg ønsker, at Facebook skal være den bedste personaliserede avis i verden."

Læs også på Computerworld:

Med denne nye app vil Facebook genopfinde avisen - og måske sig selv

Ny app skal forvandle Facebook til "fremtidens avis"  

Denne artikel er leveret af
BRANCHENYT
Læs også