Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.
Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.
Interview:70.000 kroner i bøde for syv ulovlige telefonopkald, lyder bøden til Sinus Energi. Hvordan kunne det gå så galt?
Mere konkret har Sinus Eneregi uanmodet ringet til eksisterende kunder for at oplyse dem om regelændringerne, mens kunderne samtidig lige fik et godt tilbud med om en produktpakke, som du kan læse mere om her.
Sinus Energi er en del af Scanenergi-koncernen i Vest- og Midtjylland.
Læs også på Computer: El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald
Direktør i Scanenergi, Jeanette Hartz, hvordan har du det med at betale 70.000 kroner for syv ulovlige opkald til eksisterende kunder?
"Vi har været igennem en meget langstrakt sag, der daterer sig helt tilbage til begyndelsen af sidste år, hvor vi desværre begik administrative fejl. Endelig kan vi nu få en afslutning på sagen."
Kender I ikke til lovgivningen, siden I ringer til kunderne med et godt tilbud, der ender med at koste jer 70.000 kroner?
"Jo, selvfølgelig gør vi det, men vi har begået en administrativ fejl. Det beklager vi naturligvis."
Hvilken administrativ fejl begik I?
"Fejlen opstod i forbindelse med nye markedskrav på energiområdet, hvor vi ikke havde vores it-systemer helt på plads. Så vi havde alle vores 140.000 kunder i et stort regneark, hvor der var angivet, hvad vi måtte og lovmæssigt skulle kontakte dem om."
"Vi kom desværre til at trække nogle forkerte lister fra regnearkene, og derfor blev nogle kunder kontaktet, selv om vi ikke havde deres tilladelse til det. Nu er vores it-systemer på plads, og kunderne ligger i databaser, hvor vi bedre kan sortere i de kunder, som ikke ønsker at blive kontaktet."
Sagen har kostet 10.000 kroner per opkald - synes du, det er rimeligt?
"Jeg synes, det er helt rimeligt. Hvis vi skal håndhæve loven og undgå kontakt til kunder, der ikke vil kontaktes, må det bare være sådan. Vi beklager for fejlen og accepterer bøden, og vi håber, at alle andre i branchen også accepterer lovgivningen på området."
Læs også på Computer:Mere magt: Dansk myndighed får lov til at skrue bissen på i it-sager
Hvad har Sinus Energi lært af denne sag?
"Vi har lært, at når man har midlertidige problemer omkring it, skal der være kontroller i alle de processer, hvor data bliver trukket og brugt," siger Jeanette Hartz.