Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

»Det er befriende at spille et spil, der er ekstremt svært«

At vinde eller tabe i computerspil betyder meget for individets selvopbygning og sociale relationer og kan være med til at opbygge karakter, mener dansk forsker.

IT
Socialt og pædagogisk opbyggende. Der er tilsyneladende flere gode sider ved computerspil.  Arkivfoto: Emil Ryge Christoffersen

"Game over".

Sådan lød det allerede på 1950'ernes pinball maskiner, og lige siden har den korte sætning levet sit liv som det sidste, man ser, når ens avatar dør i et computerspil.

Og selvom det er irriterende og frustrerende, er det samtidig lærerigt at få den meddelelse igen og igen og igen.

Sådan lyder det fra den danske forsker og lektor på Kunstakademiets Designskole og Massachusetts Institute of Technology, MIT, i USA, Jesper Juul:

»Paradoksalt nok er der en befrielse i at spille et spil, der er ekstremt svært: Hvis man ved, at spillet er ekstremt svært, er det jo ikke pinligt at mislykkes. Hvis man derimod spiller et spil af middel sværhedsgrad, løber man den risiko, at man fejler og fremstår dårlig - at spillet har vejet en, og man er blevet fundet for let,« siger han i et interview med Finans og uddyber, at svære spil derfor lærer os at klare udfordringer, at acceptere vores nederlag, at tænke over, hvad vi bør gøre anderledes og prøve igen.

Det er en pædagogisk indstilling, der er til at foretrække frem for blot at håbe på at være heldig eller tro, at man er født dygtigere end andre, pointerer Jesper Juul.

Historien udspringer af en artikel på Wall Street Journal, som beskriver folks besættelse af såkaldte masochist hardcore, eller "masocore", spil.

Computerspil, som er så vanvittigt svære at gennemføre, at det ofte kræver flere hundrede timer og flere hundrede "game overs", før man endelig når slutningen og kan lægge controlleren fra sig.

Men ifølge Jesper Juul, som bl.a. er forfatter til bogen "The Art of Failure, An Essay on the Pain of Playing Video Games", udgivet gennem MIT, behøver man ikke nødvendigvis spille Dark Souls III eller lignende, meget svære spil for at opbygge sin karakter i positiv grad.

»Alting kan potentielt have betydning, men netop ting som at vinde eller tabe, alene eller med andre, betyder meget både for vores selvbillede og for vores relationer til andre,« siger han og peger på, at også spil som eksempelvis Candy Crush kan have betydning for vores selvbillede.

Alligevel er der noget særligt ved de svære spil, forklarer han, selvom han vedkender, at den endeløse repetition og trangen til at gennemføre kan virke som en besættelse:

»Men i positiv forstand, så længe man er i stand til at integrere sin hobby i sit liv på fornuftig vis. For så har man muligheden for at mærke sine egne begrænsninger og komme videre, gå i dybden og få noget ud af det. Det er godt at kunne,« siger han.

Herunder kan du se verdensrekorden i Super Mario Bros. - også et spil, der gennem tiden har bragt mange hovedbrud. Her bliver det imidlertid klaret på under 5 minutter.

BRANCHENYT
Læs også