Gammel Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Kinas nye eksportvare

Forurening: Kinas økonomiske formåen har nået nye højder. Senest er landet blevet Asiens førende eksportør af forurenet luft.

For nylig sad jeg i et fly, der holdt parat på startbanen, klar til at forlade Tokyo. Men pludselig annoncerede kaptajnen over højtaleranlægget, at flyet ville blive forsinket af noget så usandsynligt som en sandstorm.

Der lød spredt latter fra kabinen, og kvinden ved siden af mig kommenterede sarkastisk, at hun ikke var klar over, at Japan var blevet det ny Egypten. Vi strakte alle hals for at kigge ud ad flyets vinduer og få syn for sagen: Den var god nok. Vi kunne lige så godt have befundet os i Kairo eller Marrakech.

Kina kan sagtens blive grønnere, men kun hvis landet opgiver forestillingerne om, at solcelleparker og vindmøller alene kan gøre arbejdet.

William Pesek, kommentator for Bloomberg News

Sandet er en kompliment til Kinas økonomiske boom. Takket være skovrydning og overgræsning føres sand og støv fra Gobiørkenen med vinden til Japan sammen med forurenet luft fra Kinas industri. I løbet af de seneste uger har japanere været i gang med at google ”PM2,5” eller fine luftbårne partikler. Ved høje koncentrationer kan partikelforurening være skadelig og i værste fald dødelig. Japans luftrensere må arbejde på højtryk, i takt med at Kinas miljøkrise spreder sig til Japan.

Forureningen skaber geopolitiske problemer. Hvis nogen troede, at Asiens territoriale stridigheder var en hindring for fred og samarbejde, så er det ingenting sammenlignet med smog. Det er et spørgsmål om tid, før det kommer til at præge topmøderne: Nationalister i Japan, Sydkorea og Taiwan bruger forurening til at give næring til anti-kinesiske følelser; virksomhedsledere i Hongkong har udtrykt vrede over, at det er blevet sværere for dem at rekruttere udenlandske medarbejdere; Kina er utilfreds med uafhængige rapporter om sundhedsrisici, og hele verden kigger bebrejdende på Kinas Kommunistiske Parti, i takt med at klimaforandringerne griber om sig.

Ifølge Alistair Thornton, der bor i Beijing, hvor han arbejder som økonom for forskningsvirksomheden HIS, har landene i Asien svært ved at enes – selv hvis man fjerner forurening som en faktor. Men Kinas manglende miljøhensyn er et stort problem.

Elizabeth Economy, der er ekspert i asiatiske forhold, har lavet en liste over de vigtigste miljøkonflikter, hvor Kina er involveret: Der er vandkonflikten med Indien og Kasakhstan samt de andre lande, som grænser op til Mekong-floden. Så er der striden med Indonesien, der omfatter ulovlig skovhugning. Så er der de kinesiske virksomheder, som udviser total mangel på socialt ansvar i Vietnam og Myanmar. Oven i det er der altså den forurenede luft, som spreder sig fra Kina til Japan. Elizabeth Economy siger, at Kinas miljøpolitik, eller mangel på samme, påvirker hele Asien og Stillehavsområdet.

Forurening er en klar trussel mod kommunistpartiets legitimitet. Smoggen lå så tæt over Beijing i januar, at den langt oversteg Verdenssundhedsorganisationen WHO's anbefalede niveauer. Det svarede til, at 20 millioner mennesker boede i en rygekabine i en lufthavn. Ifølge WHO anses en PM2,5-grænseværdi på 25 mikrogram for at være sikker. I Beijing målte man niveauer på op mod 993 mikrogram.

Kina er allerede hjemsted for nogle af verdens mest forurenede floder og vandforsyninger. Ifølge Verdensbanken befinder 16 af verdens 20 mest forurenede byer sig i Kina. Der er stigende vrede at spore, på et tidspunkt hvor Kinas censur kæmper en forgæves kamp mod internettet. Den amerikanske ambassade i Beijing har f.eks. nægtet at komme med flere varslinger om luftkvaliteten over byen, som den ellers gjorde dagligt en gang i timen.

Billederne af 13.000 døde grise, der flød rundt i Huangpu-floden i Shanghai, har også belastet Kinas globale brand. Det bliver ikke bedre af, at prognoserne ikke viser tegn på forbedring. Tværtimod. I takt med at Kinas befolkning på 1,3 milliarder bliver rigere, vil de få adgang til motorcykler, biler, klimaanlæg, og flere vil rejse med fly. Med den øgede CO2-udledning og stigende efterspørgsel på kul forudsiger Deutsche Bank en forværring af Kinas luftkvalitet på op mod 70 pct. i 2030.

Kina kan sagtens blive grønnere, men kun hvis landet opgiver forestillingerne om, at solcelleparker og vindmøller alene kan gøre arbejdet. Ifølge Deutsche Banks cheføkonom for Kina, Jun Ma, skal regeringen investere massivt i ren energi og offentlig transport som metroer og jernbaner. Det er også vigtigt at få gennemført tiltag, så efterspørgslen på kul og biler falder.

Problemet er manglende politisk vilje, for Kina har råd til at ændre på tingene med sine valutareserver på 3,3 billioner. Men uanset hvordan man griber det an, så vil et grønt Kina kræve, at landets økonomiske vækst bremses lidt ned. Men præsident Xi Jinping og premierminister Li Keqiang, der skal styre landet de næste 10 år, er under pres for at bevare vækstraten på 7,9 pct. Og de tør ikke andet. Befolkningen er allerede vrede over landets store indkomstforskelle.

Optimister mener, at Kina kan efterligne de løsninger, som Storbritannien brugte, da landet skulle løse sine problemer med smog i 1950'erne. Problemet er bare, at Kina er meget mere afhængigt af fabriksproduktion, end Storbritannien var. Desuden er der for mange kinesiske politikere, der bliver rige af status quo, og som derfor ikke har interesse i tiltag, der i højere grad baserer økonomien på tjenesteydelser. Så der kommer ikke til at blæse friskere vinde over Asien foreløbigt.

Kina er ved at nå sine fysiske grænser, og den ukontrollerede jagt på økonomisk vækst resulterer nu i omfattende miljøproblemer. Spændingerne er allerede ved at udmønte sig i en geopolitisk hovedpine, som vil nå nye højder, når PM2,5 bliver Kinas vigtigste eksportvare.

Det kan godt være, at forurening ikke vil føre til en militær konflikt, men det er ikke ensbetydende med, at Kina ikke står over for en ganske alvorlig udfordring, der hurtigt kan eskalere.

Læs også