Gammel Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Nye vinde – også i garagen

Skifte: Et politisk skifte i Indien kommer samtidig med, at produktionen af den legendariske indiske Ambassador-bil indstilles. De to ting er tegn på de nye vinde, som blæser i verdens største demokrati.

Der er mere end almindelig symbolik i, at stort set samtidig med at Narendra Modi blev indsat som Indiens 15. premierminister standsede Hindustan Motors produktionen af Indiens legendariske Ambassador-bil på Uttarpara-fabrikken i Vestbengalen.

Ingen har besøgt Indien uden at have prøvet at sidde i en – som regel mindre – udgave af denne runde, lettere gumpetunge indiske klassiker, som igennem 60 år har været selve indbegrebet af Indiens bilindustri. Indiens første bil har været produceret af landets ældste bilfabrik siden 1958, baseret på den for længst hedengangne britiske Morris Oxford.

Ambassadoren i sin luksusudgave var politikernes, embedsmændenes og de indflydelsesriges bil. Selve symbolet på magten og det nye selvstændige Indiens evne til at producere avancerede industriprodukter på hjemmebane. Den havde monopolstatus indtil midt i 1980’erne, da japanske Suzuki i et joint venture med den indiske stat begyndte at producere den populære Maruti 800 – middelklassens favorit gennem de følgende 20 år, som netop også er blevet lagt i graven.

Det var i 2003, at grunden for alvor begyndte at skride under Amby’en, som Ambassadoren hedder i folkemunde. Den daværende regeringschef for BJP (Bharatiya Janata Party) Vajpayee skiftede under betydelig opmærksomhed premierministerens officielle bilpark fra Ambassador til BMW. Dermed ophørte bilens topstatus hos politikere og topembedsmænd. Ambassadoren har aldrig været smart, men havde en betydelig symbolværdi af magt og klasse. Altid let genkendelig på grund af minimale forandringer i teknologi og design. Men netop derfor også set som et levn fra en svunden tid, som det moderne Indien forsøger at distancere sig fra. Det har ikke gjort det bedre, at den er en benzinsluger, der ikke harmonerer med tidens miljøtrends og ikke kan konkurrere med benzinbillige modeller.

Der er stadig store chancer for at finde en Ambassador i taxakøerne foran hotellerne, og de er stadig populære hos turister med en nostalgisk indisk åre og politikere med et stænk af nationalisme. Men det har ikke været nok til at fastholde en rentabel produktion.

Som den daværende BJP-regering signalerede nye tider ved at erhverve tyske BMW’er, kan afslutningen på Ambassadorens 60-årige livscyklus også ses som et tegn på det paradigmeskifte, som Indien nu står foran.

Bilindustrien har afspejlet landets økonomiske opbremsning gennem de seneste år.

Middelklassens muligheder for at få fire hjul under fødderne signalerede fremgang og velstand – lige som faldende bilsalg gennem de seneste to år har markeret den stagnation, som knockout’ede Kongrespartiet ved stemmeurnerne.

Nu er BJP tilbage ved magten, og der er lagt op til betydelige reformer og nybrud. Inderne taler allerede om Modinomics, som japanerne taler om Abenomics, og som man i sin tid talte om Reaganomics efter den amerikanske præsident. Modis økonomiske instinkter ligger da også tæt på Reagans, dog med en betydelig pragmatisme og hensyntagen til den indiske virkelighed.

Hans opskrift fra Gujarat er markedsøkonomi med indiske karakteristika.

Modis første og største udfordring bliver at ændre de dysfunktionelle administrative og politiske beslutningsprocesser i New Delhi. På det politiske plan har han identificeret tre nøgleområder: Kampen mod inflationen især på fødevareområdet, kampen for at gøre den gældstyngede telesektor rentabel og kampen mod ungdomsarbejdsløsheden.

I det hele taget handler det om at strømline produktion og logistik og tilbyde arbejde til en ung befolkning. Vækst på under 5 pct. er ikke godt nok, især ikke når inflationen er oppe omkring de 10 pct., som den har været igennem 2013. Infrastrukturen er et gigantisk problem, som griber ind på mange områder. F.eks. fordærves alt for mange fødevarer, fordi transporten fra produktionsled til forbrugere tager alt for lang tid. Skatte-, arbejdsmarkeds- og landbrugsreformer skal puste nyt liv i industrien og gøre Indien mere attraktivt som investeringsmål.

En genoptagelse af sluthalvfemsernes samarbejde mellem BJP og Pakistans premierminister, Nawaz Sharif, indeholder også et betydeligt potentiale.

Nye vinde blæser gennem regeringskvartererne i New Delhi. Også i de ministerielle garager. Modi kører hverken Ambassador eller BMW, men firehjulstrækkeren Scorpio, bestselleren og flagskibet fra en anden af Indiens nationale bilfabrikker, Mahindra.

Læs også
Top job