Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Er netværk lederes svar på aloe vera?

Overalt, hvor man kommer frem, kan man høre ledere udtale både på egne og ansattes vegne, at netværk er altafgørende for nye input og inspiration. Men findes der overhovedet en dansk virksomhed, der formår at måle på fordelene ved dette afgørende fænomen?

En bekendt var for nylig en tur på tværs af landet for at deltage i møder i virksomhedens afdeling der. Da han kom hjem fra den dag, blev han irettesat af regnskabsafdelingen, fordi han havde formastet sig til at købe to snickers i toget. Gældende praksis var én chokoladebar.

Samme dag havde han fået bevilget deltagelse i et ledernetværk med et »ikke helt lille« kontingent – uden at nogen havde gøet af det eller nogensinde ville kræve, at han skulle redegøre for, hvad han fik ud af det.

Forleden var jeg selv på besøg i en meget succesfuld virksomhed i det sønderjyske, som med årlige vækstrater (selv gennem krisen) på 12-15 pct. efter eget udsagn og vanlig jysk beskedenhed »lige løb rundt«. Oplægget fra deres COO (chief organizational officer, red.) handlede om deres innovation, eksterne samarbejdsrelationer og udfordringer med at vokse fra den jyske muld til den globale markedsplads.

Men det, der gennemsyrede hele oplægget, var deres næsten skræmmende arbejde med at måle på alle aspekter af deres virksomhed. Lønomkostninger i forskellige lande blev ikke målt pr. time, men pr. minut, og ingen del af produktionen gik fri for det konstante kritiske blik, der ubønhørligt går efter at finde enhver kilde til spild og ineffektivitet.

Så langt så godt – intet nyt under Solen. Da jeg var ung studerende på det daværende Handelshøjskolen i Aarhus (der i denne parentes bemærket selv blev udsat for en fjendtlig overtagelse i jagten på stordriftsfordele), hed denne omkostningsfokusering business process reingeneering, og siden kom six sigma, lean og andre beslægtede begreber, der alle har samme grundlæggende fokus på at slanke og effektivisere samtlige dele af den proces, som det er at levere sin service eller sit produkt til kunden.

Faktisk er der i dag meget få ting, der ikke er gennemanalyseret og kan holdes op imod best practice hos konkurrenterne, og særligt investeringer eller udgifter bliver langt de fleste steder vurderet som business cases og ved beregning af return on investment (ROI). Altså på dansk: Hvad får vi ud af det?

Derfor kan det virkelig undre, at der mig bekendt ikke er nogen dansk virksomhed, der foretager en systematisk optegnelse over, hvilke eksterne netværk deres ledere og ansatte er med i. For overalt, hvor man kommer frem, kan man høre ledere udtale både på egne og ansattes vegne, at netværk er altafgørende for nye input og inspiration, og at det er noget, som de selvfølgelig støtter både med tid og med betalt medlemskab af foreninger, erfa-grupper etc.

Faktisk får man en fornemmelse af, at netværk er blevet det nye aloe vera, som i 1990’erne blev udbredt som vidundermiddel, som kunne alting og ingen bivirkninger havde. Og ligesom med denne vidunderplante skal man altid være kritisk, når noget får den status af altmulig-vidundermiddel.

Det er helt åbenlyst, at netværk både i og mellem virksomheder er altafgørende for, at de kan fungere – og der er da heller ingen virksomheder, der eksisterer i et vakuum. Den har selvsagt en række kunder (eller patienter, borgere etc.), men også leverandører, samarbejdspartnere og konkurrenter. Men ligesom de fleste virksomheder har customer relationship management-systemer, der holder styr på deres kunder, er der ikke noget principielt imod, at de også havde et system, der holdt styr på, hvilke relationer og netværk den enkelte leder og ansatte havde ud af huset.

Typisk er opbakningen til de aktiviteter dog uddelegeret til den enkelte leder, og derfor sker der ikke en samlet kortlægning eller vurdering af, hvilke eksterne netværk folk er en del af. Det betyder manglende overblik, og at de eksterne relationer i stort omfang forbliver den enkeltes ejendom og ikke virksomhedens, da den viden og erfaring, som den enkelte får ud af de eksterne relationer, aldrig bliver forankret og spredt internt i virksomheden.

Dermed opstår den velkendte situation, at medarbejdere, der har været sendt på kursus i deres skemaer, evaluerer kurset som mere eller mindre godt (den samlede vurdering af kursusudbyttet korrelerer i øvrigt hyppigt med kvaliteten af forplejningen og oplægsholdernes personlighed) – men ved tilbagevenden til virksomheden drukner elementerne fra kurset i den daglige trummerum og bliver ikke spredt videre.

Jeg ved, at flere virksomheder har systematiseret, at alle, der har været på kursus eller efteruddannelse, skal fem minutter op på ølkassen, når de kommer hjem, og fortælle om de to-tre vigtigste pointer fra det kursus. Nok til, at de, der har interesse i at vide mere, ved, hvor de kan høre mere om det.

Det er ikke, fordi der ikke har været andre, der har tænkt tanken, og jeg er flere gange blevet inviteret til at komme med et bud på, hvordan sådan en kortlægning kunne udføres og bruges aktivt af virksomheden. Interessant nok er samtlige forsøg strandet, inden de er kommet i gang, efter at de har været igennem den organisatoriske beslutningskværn.

Det er ikke alle steder, at begrundelsen er kommet lige klart ud, men uofficielt har meldingerne været påfaldende ens: Topledelsen ønsker ikke at foretage en sådan kortlægning.

Hvorfor ikke? Er det, fordi netværk er så vigtigt og entydigt positivt for virksomhederne?

Hvorfor er der så så stor modstand mod at måle på effekten af det rundt omkring?

For alle netværk kan vel ikke være lige gode?

En indvending er, at man jo ikke kan måle værdien af netværk, fordi det kan være noget, der først udmønter sig om lang tid – men det afholder jo ikke virksomheder fra at forsøge at værdisætte samtlige andre udgifter og investeringer for at vurdere, om det er en nødvendig omkostning eller ej.

Min opfordring til jer er klar: Hvis I mener, at jeres egne og andres eksterne netværk er så vigtige, så dokumenter det, og udnyt de muligheder, de giver – og bedre, end I gør i dag. Gevinsten er langt større end værdien af den ekstra snickers.

BRANCHENYT
Læs også