Gammel Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Danmark spilder muligheder

Investeringer: Erhvervsfolk i Danmark og resten af Europa har et økonomisk billede af Kina som landet med stigende problemer. Konsekvensen er, at europæerne forpasser forretningsmuligheder.

En af de fantastiske oplevelser ved at besøge Beijing er de gigantiske vibrationer, som byen byder på. Efter fyraften er Beijing også spændende, men i denne artikel er definitionen på vibrationer den økonomiske dynamik og vækst, som man kan finde i Beijing.

Helt specifikt tænker jeg på bydelen Zhongguancun – Kinas svar på USA’s Silicon Valley.

I Kina vil man gerne give Zhongguancun samme status og betydning som Silicon Valley. Området og udviklingen i Beijing er på ingen måde en ny opfindelse. For ca. 30 år tilbage blev computergiganten Lenovo grundlagt der, sidenhen er Googles hovedkvarter for Kina kommet til, og desuden findes nogle af Kinas mest anerkendte universiteter i området. Yngre store kinesiske internetvirksomheder i distriktet er f.eks. Sina og Youku Tudou.

Den foreløbige udvikling i Zhongguancun kan rimeligvis beskrives som en halv Silicon Valley. Det er i sig selv en signifikant præstation. Men der, hvor vibrationerne virkelig kommer fra i tiden, er eksplosionen i udviklingen af de eksisterende firmaer og tilstrømningen af nye software start-ups. Det betyder, at Zhongguancun har udviklet sig til et af verdens mest betydningsfulde it- og software-”valleys”.

Hvis man er åben over for nye investeringsmuligheder, nye markeder, nye produkter etc., så føles vibrationerne af samme styrke som en vedvarende torden. Men når jeg stiger ud af flyet i Europa, er der fuldstændigt stille. Man er langt væk fra dynamikken, der allerede synes uvirkelig.

Der er ganske rigtigt nogle tidszoner mellem Beijing og Europa, som giver en naturlig afstand. Men jeg mærker den samme stilhed, når samtalen kommer ind på, hvorledes de rigtige investerings- eller forretningsmuligheder ser ud i Kina. Og det er meget bekymrende, for mulighederne er der, men europæerne, og herunder danskerne, overlader chancerne til andre.

I Europa tænker vi meget stringent i eksport, og man vil derfor vide, hvordan man kan sælge sine produkter i Kina. For nogle virksomheder er det en mulighed, som skal afprøves, men det er langt fra givet, at forsøget lykkes, eller måske først efter flere tilløb.

Hvis det drejer sig om et fysisk produkt, altså en ting, så er løsningen eventuelt at lave en billigere kinesisk udgave. Kinesere er vant til, at ting ikke holder så længe, og man bør overlade det til kineserne selv at sælge til kineserne.

Sagt på en anden måde: Hvis man virkelig vil deltage i de profit- og vækstmuligheder, som Kina byder på, skal man logisk nok deltage på de lokale betingelser. Det er samme grundregel som på alle andre markeder, men alligevel er min opfattelse, at i Europa vil man helst eksportere produkter til Kina. Derfor opfanger amerikanske og asiatiske investorer mange flere chancer end europæisk baserede investorer.

Statistikken understøtter den tanke. Grafik et viser, at væksten af investeringer ind i Kina generelt er relativt stabil i tiden. Dog vil detaljer afsløre, at investeringer ind i Kina fra Europa faldt med 22 pct. i årets første fem måneder i forhold til samme periode sidste år. Det passer ind i billedet med, at europæere ikke er progressive nok til at finde muligheder i Kina.

Der findes en række områder, hvor europæere kunne optimere mulighederne. Og man skal have forståelse for hastigheden i udviklingen i Kina, for meget udvikler sig hurtigere, end man er blevet vant til i Europa.

Derfor tillader jeg mig at vende tilbage til vibrationerne i Zhangguancun, da det er et fantastisk godt eksempel, og området byder i øvrigt på gode muligheder.

Den eksplosive udvikling skyldes i stor grad udbredelsen af mobiltelefoni. Som grafik to viser, er der nu over en milliard mobiltelefoner i Kina, hvor nogle personer dog har to. Tallet stiger støt, men det interessante er de 700 millioner brugere af smartphones, og her stiger antallet i en rasende fart. Det marked indeholder uanede muligheder for apps, spil og alverdens funktioner. Den rigtige app kan få 30 til 40 millioner brugere på 6 til 12 måneder. Det giver naturligvis et kæmpe boom i softwareprogrammering til smartphones.

Europa kan kun i meget begrænset form være med i dette eventyr via eksport, da alt software bliver udviklet og programmeret til kinesiske forhold af kinesere. Vi kan i væsentligt større grad deltage via investeringer, enten som investorer eller ved at overtage kinesiske softwarefirmaer.

Udviklingen kører på skinner og i høj fart, så hvad kan europæere bidrage med?

For det første skal vi ikke overlade alle de gode investeringsmuligheder til USA og de asiatiske lande. Et helt grundlæggende aktiv vil naturligvis være risikovillig kapital. Her er Zhangguancun kommet så vidt, at finansiering via private equity-fonde og business angels er det mest sædvanlige.

Alene dette er en stor ændring væk fra den traditionelle finansieringsform via venner og familie. I Zhangguancun er der sågar et par berømte caféer, hvor iværksættere arbejder på deres idéer og kan mødes med investorer. Hele ændringen omkring finansieringen betyder, at investorer bedre kan deltage i mulighederne.

Jeg vil ikke anbefale, at man som investor selv opsøger de berømte start-upcaféer i sommerferien for at skabe en hurtig fortjeneste. Men der er flere dimensioner, for de otte millioner kandidater, der hvert år forlader universiteterne i Kina, er typisk teknisk dygtige, men grundlaget for at udvikle lederevner mangler ofte.

Det er altså ikke kun risikovillig kapital, man kan bidrage med. Man kan med en god portion fantasi f.eks. bidrage med andre kvaliteter, trods sproglige og praktiske barrierer. Der er god grund til at forsøge at finde en vej ind, for Zhangguancun vil vedblive med at have de stærke vibrationer i årevis.

BRANCHENYT
Læs også