Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Nu kan alle bygge en elbil

Innovation: Manden bag Tesla-elbilen, Elon Musk, arbejder på at bygge rumskibe, der kan sende mennesker til Mars.

For ham er drømmen om det ideelle liv at blive født på Jorden og dø på Mars.

»Bare det ikke sker under landingen,« som han siger.

Så Elon Musk bygger rumraketter og arbejder på at sende mennesker til Mars eller for den sags skyld andre steder i universet.

Han mener, at artens overlevelse ligger i at sprede bestanden til andre egne af universet.

Navnet er måske endnu ikke slået igennem i brede kredse som en Steve Jobs eller en Bill Gates. Men Elon Musk er allerede tocifret milliardær i dollars og manden bag nogle af dette århundredes mest epokegørende, kommercielle succeser. Flagskibet netop nu er hans kommercielle rumprojekt, SpaceX. Det var det første kommercielle firma, der fik kontrakter på at fragte gods frem og tilbage til den internationale rumstation.

I begyndelsen af århundredet var Musk også manden bag det dengang revolutionerende internetbetalingssystem PayPal, og han opbygger i disse år banebrydende virksomheder inden for rumfart, solceller – og elbiler.

Det handler om at udvikle en bil, som er smart, billig, brugervenlig og konkurrencedygtig. En elektrisk bil, der er bedre end alle benzinbiler.

Jan Lund, , konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

Hans selskab, Tesla Motors, lancerede for nogle år siden en luksus-elbil, der både kan køre stærkt, ser smart ud og kan rulle 450 kilometer på en enkelt opladning. Fra den platform satser han på, at elbilen omsider får det gennembrud, der har været talt om i tre årtier.

Hans elbil sælger. Men stadig ikke godt nok til at efterlade mange bølgeskvulp i det globale bilocean. Der blev solgt 22.500 eksemplarer af Tesla S sidste år. Relativt godt for en halvdyr elbil, men ikke noget, der virkelig rykker i et verdensmarked på 82 mio.

Men Musk ser sig selv som en revolutionær fortrop i kampen mod de konventionelle benzinbiler og har taget et initiativ, som mange vil genkende som typisk for internetgenerationen, men som i særklasse er lige så atypisk for bilindustrien. Han vil gøre al teknologi bag Tesla-bilerne frit tilgængelig. Open Source, som det hedder. Alle kan få adgang til patenterne og til at bruge dem i god tro.

I 100 år har bilfabrikkerne hæget om deres nye produkter og inventioner, som var det militære hemmeligheder. Den 43-årige Musk er imidlertid barn af en tid, hvor Open Source som begreb har defineret en stor del af udviklingen af vore dages nye teknologier.

Bag beslutningen – og invitationen – ligger en overordnet filosofi. Musk er idealist i den forstand, at hans visioner ikke er begrænset til Tesla. Han skriver på hjemmesiden, at Tesla Motors er skabt for at udbrede bæredygtig transport.

Definitionen er altså ikke engang begrænset til at bygge elbiler, men kan for eksempel også favne udviklingen af solceller – hvad han netop også har satset stort på med lanceringen af planer om at bygge USA’s største solcellefabrik via selskabet Solar City. I hans perspektiv hjælper det ikke udviklingen af bæredygtig transport at bygge teknologiske barrierer. Som han forklarede BBC: »Vi bygger ikke en vej gennem junglen og lægger landminer ud bag os.«

Han har ikke problemer med, at andre elbilfabrikanter bruger løs af den viden og teknologi, som han og Tesla besidder. Konkurrenterne defineres ikke som andre elbiler, men som de konventionelle benzinbiler. Han vurderer, at i det lange løb vil det blive en kommerciel fordel for Tesla, hvis andre får adgang til idéerne og kan arbejdere videre med dem.

Ifølge ham har historien igen og igen påvist, at teknologisk lederskab ikke er defineret af patenter, men derimod af en virksomheds evne til at tiltrække og motivere de største talenter.

»Vi tror, at brugen af Open Source-filosofien til vore patenter vil styrke i modsætning til at svække Teslas position,« forklarer han.

Den opfattelse bunder i flere elementer. Hvis der ikke er konkurrenter, er et pioner-firma som Tesla Motors tvunget til at opbygge markedet helt alene. Det er en tung og risikobetonet opgave. Det er også kendt fra internettets Open Source-filosofi, at med fri adgang til Teslas teknologier vil andre være med til at dele de fremtidige udviklingsomkostninger, samtidig med at det samlede marked vokser.

Elon Musk har ingen forestillinger om, at vi begynder at købe elbiler af ren idealisme. Elbilens historie er asfalteret med ruinerede idealister. Det handler om at udvikle en bil, som er smart, billig, brugervenlig og konkurrencedygtig. En elektrisk bil, der er bedre end alle benzinbiler.

BRANCHENYT
Læs også