Serier

Når middelmådigheden bliver den visse død

Med stigende dygtighed bygger branding-guruerne fremtidens forbrugerbehov på en base af enten discount eller luksus. Mellemvejen med endestation i ”Gennemsnitsland” er lukket.

Fremtidens superbrands: Discount eller luksus
Steen Rosenbak, chefredaktør.

Det moderne menneskes almene tilstand måles i store træk på mængden af medicinske forkortelser, det respektive individ kan tage på sig. De fleste kender diagnosen ADHD. Vi har også hørt om fænomenerne H1N1, PTSD og OCD. Nu er sagkundskaben kommet op med endnu en forkortelsesramt lidelse og denne gang er den direkte affødt af forbrugssamfundet: OCC. Obsessive Compulsive Consumption. Tvangsmæssigt forbrug.

OCC er kendetegnet ved, at "indehaveren" ud over alle rationelle grænser falder for et produkt, en mærkevare, et brand. Som den amerikanske fastfood-entusiast Don Gorske gjorde det for McDonald's for år tilbage. Hvilket i 2011 førte til, at manden indtog sin Big Mac nummer 25.000. Det er trods alt en del, når man kun er 57 år gammel...

Læs også
Top job