Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Den sociale ansvarlighed stirrer Auriga i øjnene

CSR handler om at kontrollere, hvordan virksomheden påvirker samfundet, og hvordan samfundet påvirker selskabet. CSR er ikke et modefænomen. Tværtimod, skriver virksomhedskonsulent.

Kenneth Hald Jensen, adm. direktør i Green Network, et konsulentselskab, der rådgiver om CSR. PR

Både sagen om hvorvidt ejeren af Cheminova, Auriga, af egen drift vil betale for rensningen af deres giftdepot og EU's skærpede rapporteringskrav om samfundsansvar illustrerer udviklingen indenfor det ofte udskældte felt: Corporate Social Responsibility (CSR).

Begge historier viser nemlig, at virksomheder tvinges til at forholde sig til, hvordan driften påvirker samfundet, og hvilken effekt udviklingen i samfund har på virksomheden.

I et debatindlæg onsdag på Finans proklamerer kommunikationsrådgiver Christian Schultz, at »CSR-folket stirrer ned i dybet«.

Jeg kan godt se, hvorfor han har fået den opfattelse.

For år tilbage var CSR let – også for kommunikationsfolk. Store virksomheder drev indsatsen, investerede i lokalsamfund og blev kaldt frem på scenen for at fortælle om deres sociale arbejde til applaus fra publikum. De dage er ovre. Skærpede markeds- og rapporteringskrav betyder, at det ikke længere er nok at stå på scenen og proklamere, at man har et produkt af »høj kvalitet«. Nu skal man bevise det med konkrete handlinger og resultater.

Desværre halter den offentlige debat langt bagud og fokuserer på virksomhedernes frivillige arbejde, overholdelse af regler (compliance) eller rapporteringslovkrav.

Senest har vi set fire erhvervsordførere fra de borgerlige partier advare om, at øget lovgivning vil gøre CSR til »en møllesten om halsen på virksomhederne«. De påpeger, at »vi skal huske på, at det er en meget omfattende opgave for virksomhederne at holde styr på CO2-emissioner i alle produktionsled, sociale forhold hos underleverandører og nu også miljøhensyn i og uden for virksomheden.«

For år tilbage var CSR let – også for kommunikationsfolk. Store virksomheder drev indsatsen, investerede i lokalsamfund og blev kaldt frem på scenen for at fortælle om deres sociale arbejde til applaus fra publikum. De dage er ovre.

Kenneth Hald Jensen, adm. direktør, Green Network.

Det var grundlæggende de samme argumenter, som blev brugt for 142 år siden, da fabriksloven blev vedtaget. Her handlede det blot om børnearbejde i Danmark. Nu handler det om børnearbejde i andre lande, CO2-emissioner mv.

De fire erhvervsordførere har dog ret i, at det kræver resurser at skabe resultater - hvad enten der er tale om kvalitetsstyring, HR eller CSR. Det kræver også mange resurser for virksomheder at styre eksempelvis deres kvalitetsprocesser, men hvis det giver forretningsmæssig værdi, så er det vel også helt i orden.

Men fejltagelsen er måske ikke udelukkende deres, eller Christian Schultz', skyld.

Måske skyldes uklarheden over CSR som en forretningsdisciplin og værdi simpelthen den bagage, som begrebet har måttet bære over de seneste år. Alting var 'virksomhedens sociale ansvar', hvilket på sin vis udvandede begrebet og bidrog til uklarheden.

CSR handler om at være i ledelsesmæssig kontrol med den påvirkning, virksomheden har på samfundet, og den påvirkning som samfundet har på virksomheden. Det er ikke et modefænomen. Tværtimod. Det har aldrig været vigtigere for virksomheder at mestre disciplinen.

CSR handler om at være i ledelsesmæssig kontrol med den påvirkning, virksomheden har på samfundet, og den påvirkning som samfundet har på virksomheden.

Lige nu kæmper Auriga en udsædvanlig intern kamp om, hvorvidt de skal betale for rensningen af høfte 42 ved Thyborøn, som Cheminova brugte som afløb for deres giftdepot. Vestre Landsret stadfæstede i 1987, at Auriga ikke er juridisk ansvarlig, så lige nu forsøger selskabet at komme i kontrol med den effekt samfundet har på deres forretning, ligesom hovedaktionæren ønsker, at selskabet rydder op efter den yderst negative effekt, som driften af selskabet har haft på samfundet.

Situationen opsummerer ganske godt den virkelighed, vi i Green Network ser blandt vores egne medlemmer, samt de ca. 10.000 virksomheder som de nationale partnere i CSR-Europe repræsenterer. Virksomhederne er i fuld gang med at levere løsninger til nogle af de problemer, som samfundet står overfor, ligesom de forsøger at løse de udfordringer, som driften af virksomheden giver (forbrug af resurser, sociale forhold hos leverandører mv.).

Modsat tidligere er formålet ikke at modtage applaus fra tilskuerne til de mange CSR-arrangementer, men ganske simpelt at styrke forretningen.

Derfor er det måske fint, at ledelsen nu skal kravle ned fra scenen og sikre substans og transparens i arbejdet. CSR er modnet, og ja, en del af mine tidligere CSR-kollegaer er faldet fra og har mistet deres job. Til gengæld har de kollegaer, som altid har behandlet CSR som en forretningsdisciplin, aldrig haft mere spændende arbejdsopgaver og mere opmærksomhed fra ledelsen i de organisationer, som de repræsenterer.

Af Kenneth Hald Jensen, adm. direktør i Green Network, en konsulentvirksomhed, der rådgiver om CSR.

BRANCHENYT
Læs også