Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Asien tager cyklerne frem

Kommentar: Cykelhjulene er begyndt at rulle for alvor i Asien. Produktionen af de to-hjulede vokser dramatisk, og cyklerne ender ikke alene i de vestlige lande. Flere og flere fra den asiatiske middelklasse hopper på jernhesten.

Der er ikke registreret mange asiatiske Tour de France vindere eller medaljeslugere på de olympiske landeveje.

Det er heller ikke cyklerne, der præger gadebilledet i de asiatiske metropoler. Sangerinden Katie Melua påstod for nogle år siden, at der er 9 millioner cykler i Beijing, men i dagens verden er de fleste blevet vekslet til en bil eller udstyret med en eller anden form for motor.

Der har ikke været stor prestige i at stige op på jernhesten nogen steder. Øst for Suez har det nærmest været som at reklamere offentligt med, at man hverken har råd til bil, motorcykel, scooter eller knallert.

Der har heller ikke været den store prestige i asiatiske cykelmærker ude i verden. Måske med undtagelse af verdens største cykelfabrik. Giant Manufacturing fra Taiwan med en årlig produktion på over seks millioner har formået at skabe en niche i Vesten som en respekteret mærkevare.

Der produceres cirka 100 millioner cykler årligt i verden. Men selv om de 40 millioner fremstilles i Asien med Kina og Taiwan som de største producenter, er de asiatiske cykelmærker nærmest usynlige.

Langt de fleste befinder sig i industri-kategorien OEM. Det står for Original Equipment Manufacturer og er typisk fabrikker, der producerer komponenter eller hele produkter, som sælges af andre højere oppe i værdikæden efter en tur igennem en vestlig brandingmaskine. Et koncept de fleste kender fra elektronikindustrien, når ekspedienten fortæller, at det billige ukendte mærke er præcis det samme som det dyre og kendte med den rigtige prale-værdi.

Nu er tingene ved at ændre sig i cykelbranchen. For et par af Sydøstasien store producenter blandt andet tvunget af omstændighederne. Tidligere lod EU cykler fra Thailand og Indonesien slippe lempeligt gennem toldmurene. Det er slut. Begge lande er nået så højt op på den nationaløkonomiske rangstige, at den ikke går længere.

Det er ikke tilfældet med Cambodja, der stadig rangerer på et niveau, hvor der er toldfordele at hente. Det har (næppe overraskende) fået eksporten til EU til at stige markant, mens den tilsvarende er faldet fra Indonesien og Thailand. På seks år er Cambodjas cykeleksport seksdoblet til mere end 2,5 mia. kr., og dette ellers relativt anonyme cykelland er rykket op i top-5 på verdensranglisten over klodens største cykeleksportører.

Thailands største fabrik, LA Bicycle, med en årlig produktion på 1,5 millioner og Indonesiens Insera Sena med en halv million er begge startet omkring år 1990 som rene OEM-fabrikker. De har nu erkendt, at det er nødvendigt at rykke op værdikæderne for at overleve og er typisk for udviklingen begyndt at opbygge markeder i Vesten med egne brands.

LA arbejder på at få en platform i Europa med sin high-end kulfibercykel Infinite og et nyt produkt kaldet Neo. Insera satser på markederne i Japan, USA og Europa med sit Polygon-mærke, der siden 2011 har været lanceret i Europa fra hovedkvarteret i Tyskland og i 2014 ekspanderede til USA. Til magasinet Nikkei Asian Review forklarer chefen for LA, at produktionen af fabrikkens egne brands er steget med 10-12 pct. gennem de seneste år, mens produktionen af OEM-produkter falder.

Tendensen falder også sammen med, at det asiatiske marked for smarte, livsstilsprodukter som sportscykler og mountainbikes vækster kraftigt. Fitness- og helsebølgen ruller også igennem de asiatiske middelklasser. Det samme gør den grønne bølge, der begynder at ramme de asiatisk tankesæt både på det folkelige og det politiske niveau.

Thailand er et godt eksempel. Næsten i klassisk Nyrup-stil lod regeringschef Prayut sig i august fotografere iført cykelhjelm og kongehusets gule farve i spidsen for feltet under et arrangementet i anledning af dronningens fødselsdag. Omtrent samtidig meddelte militærregeringen, at den vil bygge Asiens længste cykelsti. Den bliver på 184 kilometer fra Bangkok og nordpå gennem fem provinser. Det projekt iværksættes officielt til ære for kongen på hans fødselsdag den 5. december og ventes færdig med udgangen af 2017.

At forbinde de to projekter med nationens vigtigste og mest respekterede institution, kongehuset, siger alt om den prestige, der lægges i dem. Dette er et langsigtet strategisk skifte, der vil give cyklen et gennembrud i Thailand, og som symboliserer den udvikling, der finder sted i hele Asien.

Der står måske ikke en asiatisk Tour-vinder på podiet i Paris i morgen – men vinderen kan sagtens have siddet på en asiatisk cykel.

BRANCHENYT
Læs også