Serier

Overlegen teknologi – når det bedste ikke er nok til succes

Kommentar: Det er et klassisk dilemma. Sælger et uovertruffent produkt sig selv? Innovation vs. kommercialisering. Historien om medicoselskabet Unisense Fertilitech er lærerig.

Babybusiness
På Storkklinik bruger de Vitrolifes Embryoscope til at fotografere celledelingen i det befrugtede æg. Det skal hjælpe klinikken med at vælge det bedste æg og dermed øge chancen for graviditet ved IVF-behandling.  Foto: Carsten Bundgaard

Unisense Fertilitech har et overlegent produkt. Aarhus-firmaets inkubator-teknologi øger barnløse kvinders ubefrugtede ægs succesrate for kunstig befrugtning. En bedre løsning på et stigende behov må være den direkte vej til en kommerciel succes i et lukrativt marked.

Det ser Lønmodtagernes Dyrtidsfond, der tidligt skyder penge i Unisense Fertilitech. Da medicoselskabet er klar til kommercialisering, er optimismen forståeligt meget stor. I slutningen af 2012 rykker Oticon Fonden ind som ny storinvestor og fire måneder senere støder PKA til...

Læs også
Top job