Opinion
BREAKING

Premier League udfordres i Asien

Kommentar: Engelsk fodbold har haft en monopol-lignende position i Asien. Men nu presses Premier League-kampene af nye sportsnetværk, nye stationer, nye forretningskoncepter – og alternative kampe.

Nationalsporten i Asien er engelsk fodbold. I hvert fald når det handler om tv.

Massiv interesse fik for en del år siden English Premier League til at strukturere sig i forhold til det asiatiske marked. Det har først og fremmest handlet om kamptidspunkterne. Men også om sommerturneerne, der har karakter af massive reklamefremstød.

På grund af tidsforskellen på 6-9 timer bliver det halvsent, hvis kampene fløjtes i gang på standardtidspunktet kl. 16.00 dansk tid. Derfor begyndte man at lægge en kamp lørdag lige over middag på de britiske øer. Prime time lørdag aften i Asien. Samtidig blev kamprogrammet spredt ud over lørdag og søndag (en sjælden gang mandag).

Den tidlige kamp vil typisk indeholde en af de asiatiske darlings (Liverpool, Manchester United, Manchester City, Arsenal, Chelsea), og søndagsprogrammet som regel en kamp mellem to af de store. Desuden bliver der også lagt en kamp sent lørdag aften, så rigtige fodboldfans kan få tre i træk frem til midt på natten.

Kampen skærpes om de lukrative kunder på det eneste virkelige kommercielle vækstmarked inden for fodboldindustrien. Det er ikke tilfældigt, at kinesiske klubber stod bag de tre dyreste spillerindkøb i vinterens transfer-vindue.

Det koncept har ingen andre kunnet konkurrere med – og det har holdt konkurrenterne ude. De andre europæiske ligaer har holdt sig til traditionerne eller fokuseret på nationale forhold. Men nu er det slut. Kampen skærpes om de lukrative kunder på det eneste virkelige kommercielle vækstmarked inden for fodboldindustrien. Det er ikke tilfældigt, at kinesiske klubber stod bag de tre dyreste spillerindkøb i vinterens transfervindue.

Tv-mæssigt bæres udviklingen af en konsolidering og en knopskydning i markedet for stationer, sportskanaler og rettighedshavere. Samtidig er forretningskonceptet skiftet fra at bygge på en stram eksklusivitet på en enkelt kanal til at skaffe så mange seere som muligt på det enkelte marked. Konkurrencen fra internettet og illegale paraboler har ændret forretningsvilkårene.

Men der skal også være en vare, og nu er især den spanske La Liga og den tyske Bundesliga gået ind i kampen om seere og ratings via kontrakter med nye selskaber.

Både italiensk, spansk og tysk fodbold er allerede til stede. Men i obskure hjørner af markedet. Bundesligaen har de senere år haft et acceptabelt område for sig selv om fredagen, selv om tidspunktet altid har været et problem. Men sidste år begyndte Fox Sport at promote Bundesligaen som konkurrent til engelsk fodbold også om lørdagen, blandt andet med danske Kent Ilsø som kommentator i studiet i Singapore, når han ikke selv spillede turneringskamp for sin lokale klub.

Nu kommer så spansk fodbold buldrende. Den Qatar-baserede BeIN Media Group, en aflægger af Al Jazeera, har rettighederne til spansk fodbold. De sene spanske kampe ligger skidt for Asien. Men Messi, Ronaldo, FC Barcelona og Real Madrid er lige så store navne i Asien som i resten af verden, og forleden meddelte La Liga, at fra næste sæson vil der også blive spillet lørdag eftermiddag klokken 13.00.

»Et nyt tidsslot for at arbejde med vores asiatiske fans,« som La Liga præsident Javier Tebas forklarede pressen.

Det betyder, at fra næste sæson vil der ligge en spansk La Liga kamp i direkte konkurrence med en English Premier League i den bedst sendetid lørdag aften.

Udviklingen er en fortsættelse af ligaens kommercielle ekspansion, der blev skudt i gang i december da tv-rettighederne for første gang blev auktioneret væk i blokke. La Liga rejste cirka 21 mia. kroner i kontrakter frem til 2019. Den største bid fik Barcelona selskabet Mediapro, der betalte 14 mia. kroner for den pakke, som nu kanaliseres ud i Asien gennem BeIN.

Ingen lægger skjul på, at det er en udfordring rettet mod Premier League, hvis monopol-lignende position nu presses både af nye sportsnetværk, nye stationer, nye markedsbaserede forretningskoncepter – og alternative kampe.

Eurosport kastede sidste år 90 mio. kroner ind i købet af Setanta Sports Asia. Eleven Sports Network har netop lanceret to sportskanaler, og Fox Sport er klar til mere. Masser af andre spillere opererer solo eller i alliancer.

I Hongkong kæmpes fra husstand til husstand. De gamle rettighedshavere til Premier League, PCCW, blev overbudt af en ny spiller, LeTV, der betalte 3 mia. kroner for en tre-årig kontrakt. Hvorefter PCCW omgående skrev kontrakt med La Liga for cirka en tiendedel af den pris.

Alle kneb gælder i kampen om seerne på et af fodboldverdenens hurtigst voksende tv-markeder.

BRANCHENYT
Læs også