Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Rid med på den nordiske bølge – så længe den ruller

René Redzepi og Sarah Lund var med til at bane vejen for den globale nordiske trend. Nu er der så kommet en særlig nordisk ledelsesmodel, og den kan danske virksomheder profitere på.

Det nordiske, især det nye nordiske, er i vælten i disse år. I USA og Storbritannien, hvor interessen er særlig stor, taler man ligefrem om en ”Nordic Invasion”.

Det begyndte med det nye nordiske køkken. Restaurant Noma i København, der få år senere skulle blive kåret til verdens bedste restaurant, åbnede dørene i 2003. Manifestet for Det Nye Nordiske Køkken, der med sine ti punkter samlede en lang række kendte kokke fra Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island, udkom i 2004.

Dernæst fulgte de nye nordiske tv-serier. ”Forbrydelsen” med vicekriminalkommissær Sarah Lund iklædt den ikoniske strikkede sweater rullede over skærmen fra og med 2007.

”Borgen” med politikeren Birgitte Nyborg i spidsen blev sendt fra og med 2010.

”Broen” med Saga Norén og Martin Rohde som dansk-svensk efterforskerduo sluttede sig til feltet i 2011.

Nyt nordisk er i dag blevet et udtryk, som anvendes inden for flere og flere områder i samfundet for at markere, at noget er nyt og originalt på ”Noma-måden”. Det nye nordiske køkken er således blevet efterfulgt af Ny Nordisk Mode med fokus på CSR og bæredygtighed, Ny Nordisk Skole for lærere, Ny Nordisk By og Ny Nordisk Planlægning for arkitekter osv.

Man har f.eks. fundet ud af, at der faktisk eksisterer en særlig nordisk model for ledelse.

Finn Frandsen, professor i virksomhedskommunikation, Aarhus Universitet

Nu synes turen så at være kommet til, hvad man passende kunne kalde for Ny Nordisk Ledelse. I 2014 oprettede en gruppe mennesker, hovedsageligt konsulenter, New Nordic Leadership Institute, der har som vision at afdække og udbrede ny nordisk ledelse.

I efteråret 2015 kårede Harvard Business Review den administrerende direktør for Novo Nordisk Lars Rebien Sørensen til ”the Best-Performing CEO in the World”. I et interview med HBR’s chefredaktør blev Rebien Sørensen bl.a. spurgt, hvordan han definerede sin ledelsesstil, og hvorfor skandinaviske direktører fik mindre i løn end deres amerikanske kolleger.

Til dette svarede Rebien Sørensen, at hans ledelsesstil var konsensus-orienteret på den skandinaviske måde, og at hans løn afspejlede et ønske fra Novo Nordisk om at skabe intern sammenhæng.

I et særnummer af Ugebrevet Mandag Morgen, der udkom i januar i år, blev resultaterne af en stor undersøgelse om nordisk ledelse foretaget af Lederne præsenteret. Ifølge næsten 70 pct. af de knap 1.500 respondenter giver den nordiske tilgang, hvor der er mindre afstand mellem ledelse og medarbejdere, bedre økonomiske resultater og mere tilfredse medarbejdere end en topstyret, autoritær tilgang.

Ny Nordisk Ledelse adskiller sig fra tidligere tiders forskningsmodeller for nordisk ledelse ved, at den indgår som element i en modebølge. Og som alle andre modebølger går den over igen.

Finn Frandsen, professor i virksomhedskommunikation, Aarhus Universitet

Bag udlandets store interesse for nordiske samfundsmodeller, erhvervsliv, kultur og underholdning ligger spørgsmålet: Hvad er det, de kan, disse nordiske lande, som skaber værdi for deres borgere og virksomheder?

Der har været forsket i nordisk ledelse i mange år. Man har f.eks. fundet ud af, at der faktisk eksisterer en særlig nordisk model for ledelse. Man har også fundet ud af, at det, som kendetegner den nordiske leder, er, at han eller hun er mere individualistisk og medarbejderorienteret end mange andre steder i verden, at han eller hun stoler mere på værdier og sine underordnede end på formelle regler og sine overordnede, og at han eller hun tillægger kommunikation og tillid stor betydning, uddelegerer ansvar og inddrager de ansatte.

Ny Nordisk Ledelse adskiller sig fra tidligere tiders forskningsmodeller for nordisk ledelse ved, at den indgår som element i en modebølge. Og som alle andre modebølger går den over igen. Men mens bølgen ruller, kan vi benytte lejligheden til at gøre to ting.

For det første kan vi kombinere de elementer, modebølgen består af, og slå et slag for det nye nordiske i almindelighed og ny nordisk ledelse i særdeleshed. Kan vi, som restaurant Noma, finde og profilere os på ingredienser, som vi ikke vidste, vi havde, men som i virkeligheden er typisk nordiske?

For det andet kan vi se nærmere på, hvordan omverdenen fortolker os og studere, hvad de forskellige lande, som interesserer sig for os, lægger vægt på. Det behøver nemlig ikke at være det samme, som vi selv lægger vægt på.

I den forstand kommer de bestanddele, som et samfunds og et erhvervslivs identiteter består af, ikke kun indefra, men i høj grad også udefra.

BRANCHENYT
Læs også