Gammel Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Louise Orbesen: En dårlig virksomhedskultur er blot et symptom på dårlig drift og svag ledelse

Vi kan alle kende forskel på en god og dårlig virksomhedskultur. Men du fikser næppe en dårlig kultur ved at tilkalde erhvervspsykologer og holde rundkredssamtaler.

Stort set hver gang, jeg entrerer hos en ny kunde for at arbejde med virksomhedens strategi eller lederskab, tager jeg bestik af virksomhedens kultur. Det gør jeg fordi, det er afgørende for virksomhedens succes at have en stærk, tydelig og omfavnende kultur. Tænk blot på Mærsk, McKinsey, Dansk Supermarked eller Lego. Jeg er sikker på, at blot du hører de navne, så tænker du også på noget i retning af »rettidig omhu«, »ekstrem performance-kultur«, »købmandskab og eksekvering« og »læringsrig leg«. 

Alligevel sker det ofte, at folk bliver blanke i øjnene, når de skal sætte ord på deres eget firmas kultur og værdier. Nogle aner ikke, hvad de skal svare; andre kan tale om det, der var engang eller det, der eksisterer i visse hjørner af firmaet. Når det sker, følges det næsten altid op ad ordene: Vi skal have fikset kulturen!..

Læs også