Gammel Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Sådan får veletablerede virksomheder de ansatte med

Tidens største strategiske udfordring er brancheglidning. Vejen til at håndtere det er ikke kun at gå til workshops om den rivende udvikling – lederens største udfordring er at komme fra snak til handling.

Den nye dagsorden – uanset om man kalder den diskontinuitet eller disruption – påvirker alle organisationer. Jo mere veletableret, desto større er forandringen.

Vejen til at håndtere det er ikke kun at gå til workshops om den rivende udvikling. Vejen er at arbejde sammen med sine medarbejdere.

Det er nemlig her, der er mest potentiale til nye idéer, og involvering sikrer, at organisationen ikke ”knækker”. En ny CFL-indikator om vækst viser, at netop denne del med at få medarbejderen med er underprioriteret. Kun 15 pct. opfatter sig som gearet ledelsesmæssigt og organisatorisk.

De store, ressourcestærke virksomheder håndterer det typisk gennem stabe. Flere steder sidder unge – for branchen skæve – folk og nytænker forretningen. Folk, som ikke lader sig begrænse af ophavsrettigheder, lovregulering af brancher og andre systemer, som ikke er skabt for brugerens, men for udbyderens skyld. Og der er heldigvis blevet større opmærksomhed på at invitere forskere og mindre iværksættermiljøer ind i samarbejde med etablerede virksomheder.

Men mange små og mellemstore virksomheder har ikke samme mulighed for at arbejde i et stabs-setup.

Når man ser med ledelsesmæssige briller på det, er det faktisk en fordel. Den nytænkning, der bliver gjort i kerneforretningen, har tendens til at blive bedre forankret.

Men det stiller store krav til medarbejderne i disse virksomheder, og dermed stiller det store krav til ledelsen. For alt, hvad der kan digitaliseres, bliver det. Og alt, hvad der kan nytænkes, bliver det. Den nytænkning sker ud fra et paradigme, som ligger fjernt for de fleste, der er født før 1980.

Sådan får veletablerede virksomheder medarbejderne med:

Byt vækstambitioner ud med ambitioner for kunderne. Det, der oftest går galt, når ledere skal løfte indsigten fra en digitaliseringsworkshop til en strategi for egen virksomhed, er, at de krampagtigt fastholder en grundlæggende præmis, der hedder: vi skal vokse, vinde over konkurrenten og have vores egne ansatte.

Men dette er bare metoder, og der er ikke noget, der tyder på, at disse metoder løser kundens problem bedre end netværksorganisering, klynger, samarbejde og løst tilknyttede relationer. Byt derfor vækstambitioner ud med ambitioner for kunderne. Vækst er en konsekvens af at være dygtig til at løse kundens behov – ikke et mål i sig selv.

Byt procesforståelse ud med indsigt i kerneforretning. Sørg for, at ingen i medarbejderstaben er i tvivl om, hvad kerneforretningen er.

Så snart der er mere end én person om en proces, opstår der måder at gøre ting på: Arbejdsgange. Og over tid vil elementer i disse arbejdsgange blive selvstændige processer, som fremstår som daglig drift. Det vælger de fleste at rydde op i en gang imellem gennem gode redskaber som Lean eller lignende. Men man kan også ledelsesmæssigt insistere på et dagligt fokus på kerneopgaven.

Man kan træne sin medarbejderstab til løbende og af sig selv at tænke:

»Det, jeg gør lige nu – er det noget, kunden er villig til at betale for?«

Først når denne klarhed på kerneopgave ligger fast, vil medarbejderne kunne bidrage med idéer og løsninger, som er relevante for forretningen.

Det handler om at bringe sig et sted hen, hvor man kan slippe kærligheden til sit produkt og sine processer og i stedet blive helt skarp på, hvilket behov man løser hos kunden. Man må spørge sig selv: »Er vores metode den bedste til dette?« Hvis der findes bedre veje til at løse samme behov, så er det kun et spørgsmål om tid, før nogen finder det.

Byt teknologiprojekter ud med teknologibevidsthed. Sørg for at teknologi er en naturlig del af hverdagen for alle medarbejdere. Slip tanken om, at alting skal styres centralt og af én bestemt platform. Selvfølgelig er der et sikkerhedstema, som betyder, at databasen med økonomi, kunde- og medarbejderdata skal bevares og værnes om.

Men der foregår rigtig mange andre ting i en virksomheds hverdag, hvor sund fornuft er nok til, at medarbejderne selv kan vælge redskab. Hvor integration og central styring kun er til glæde for leverandørens pengepung.

At lade medarbejderne eksperimentere med teknologi og prøve det af i kundesammenhænge giver nye digitale ideer, men det giver også medarbejderen en fortrolighed med teknologi, som er helt afgørende for at klare sig godt i den tidsalder, vi er i.

Byt snak om teknologi ud med snak om alt det, som it ikke har. Alle de dele af en forretningsmodel, der kan digitaliseres, vil blive det. Hvis ikke af virksomheden selv så af andre.

Men hvad er det, der er unikt hos dig? Hvad er det, dine medarbejdere tilfører produktet, som it ikke pt. kan? Her vil egenskaber som kreativitet, dømmekraft, omsorg, empati, intuition og relationer komme i spil.

Hvis du som leder for en veletableret virksomhed bekymrer dig om, hvordan du skal håndtere brancheglidning, er det bedste sted at begynde der, hvor du kan bidrage til at sikre, at dine medarbejdere er helhedstænkende, fokuserede og fleksible. Et langt, sejt træk for de fleste.

Poul Blaabjerg, CEO, CfL og Wenche Strømsnes, Bettermeetings.as

Læs også