Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Dårlig jobtræning koster danske virksomheder milliarder

Danmark mister hvert år en betydelig del af den samlede arbejdsstyrke som følge af dårlig oplæring og lav fastholdelsesgrad. Det er voldsomt dyrt for virksomhederne.

Det kunne løfte produktiviteten betragteligt, hvis danske ledere var bedre til hurtigt og effektivt at få nye ansatte kørt ind i virksomheden, skriver direktør. Foto: Torben Stroyer

Mange af os har nok prøvet at træde ind på et kontor og opleve folk lave lettere paniske bevægelser for at skifte skærmbillede i en fart. Sandsynligheden for, at det ikke er Facebook eller Ekstrabladet, men derimod diverse jobportaler, der klikkes væk fra, har været særligt stor her i foråret og stiger igen allerede når vi kommer tilbage fra sommerferie. Sagen er, at rigtig mange af vores kolleger løbende overvejer at forlade os. Og hvert år gør i alt 5-600.000 lønmodtagere alvor af det.

At skifte job er der ikke i sig selv noget i vejen med. Problemet er blot, at alt for mange medarbejdere skifter i utide. Det betyder, at den periode, hvor de leverer fuldt ud, ofte bliver alt for kort. Hver gang en medarbejder skifter job, ryger der arbejdstid lige ud af vinduet.

Det problem kan vi gribe an fra to vinkler: Vi kan forkorte tiden fra første arbejdsdag og til vores nye ansatte performer fuldt ud. Og vi kan forlænge den tid, vores nye ansatte bliver i jobbet og bidrager til produktiviteten. Hvis det lykkes, står gevinsterne i kø, og som jeg vil demonstrere, bør det også skabe glæde i både finans- og beskæftigelsesministeriet.

Vi ved, at hvis man er dygtig til hurtigt at køre nye medarbejdere ind i jobbet – det vi kalder onboarding – kan man forkorte tiden til fuld performance fra gennemsnitligt seks måneder til bare tre måneder fra jobstart. Med den viden in mente bringer lidt høkerregning os frem til et foruroligende resultat. For hvis vi lægger tre mistede måneder, eller 55 produktive arbejdsdage, til hvert af de cirka 550.000 jobskifter, danske lønmodtagere foretager om året, så svarer det til, at vi kan udvide vores arbejdsstyrke med omtrent 135.000 årsværk.

Nu er det som sagt høkerregning og ikke finansministeriets DREAM-model, jeg bruger, så hvis vi på den baggrund forholder os ydmygt og lægger til grund, at en del virksomheder allerede laver effektiv indkøring og joboplæring. Så havner vi på 30.000 årsværk. Laver vi det om til lønkroner beregnet på en gennemsnitsløn på 294.000 om året, lander vi på næsten 9 mia. der udbetales i løn, uden at virksomhederne får noget for det.

Folk med en større regnemaskine end min kan selvfølgelig nuancere regnestykket meget, men uanset detaljegraden, vil tallet forblive voldsomt højt. Målinger har i øvrigt vist, at virksomheder med gode standarder for onboarding også kan øge deres fastholdelsesgrad med helt op mod 50 procent, hvilket i ovenstående ligning vil betyde færre jobskifter og dermed yderligere produktivitetsgevinster.

Det giver sig selv, at onboarding kun er ét redskab, der kan øge produktiviteten hos virksomhederne. Der er talrige andre. Tilbage står den pointe, at vi i erhvervslivet langt fra har udtømt alle muligheder for at øge produktiviteten, og at det ikke kun handler om flere maskiner og flere robotter. Det handler i meget høj grad også om at få det bedst ud af vores gode medarbejdere.

Af Morten T. Højberg, adm. direktør i Moment.

BRANCHENYT
Læs også