Serier

Brexit er et mareridt for Mærsk

Kommentar: Strandede frihandelsaftaler, flere toldmure og økonomier, der vil skærme af for konkurrence udefra er gift for verdens største containerrederi. Brexit vil gøre det hele meget værre.

Brexit - britisk farvel til EU
Nils Smedegaard Andersen, A.P. Møller - Mærsks koncernchef, er fast deltager i World Economic Forum i Davos for at tale for fri handel og sætte skub i verdenshandelen. Det vil gavne konglomeratets største forretningsområde, containerrederiet Maersk Line.  Foto: WEF/SwissImage

Brexit vil være noget nær en katastrofe for verdens største containerrederi, Maersk Line, der er ejet af A.P. Møller-Mærsk. Det er absolut det sidste, Maersk Line har brug i en situation, hvor fragtraterne er historisk lave, statsstøttede rederier bliver ved med at bestille nye skibe, og verdensøkonomien har mistet momentum. Maersk Line kæmper hårdt for at undgå et tab i år. 

Når verdensøkonomien vokser langsommere, skærpes kampen om værdierne landene i mellem. På den korte bane er den nemme løsning at beskytte sine egne industrier og virksomheder, men de vil derimod miste konkurrencekraft på den lange bane og blive tabere på verdensmarkedet. Den frie handel løber ind i flere og flere forhindringer, og et britisk exit fra EU og det indre marked vil gøre ondt meget værre...

BRANCHENYT
Læs også