Gammel Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Coop vil digitalisere andelsbevægelsen

Kommentar: Brugsforeningerne skal også eksistere om 150 år. Digitaliseringen, netværkseffekten og deleøkonomien er et modigt og kostbart omdrejningspunkt for at fremtidssikre Coop.

Coops topchef siden 2014, Peter Høgsted, er kendt for at gå sine egne utraditionelle veje. Den største udfordring er, om de visionære langsigtede tanker understøttes af en tilstrækkeligt effektiv drift. Foto: Mathias Svold Foto: Mathias Svold

Den omsiggribende deleøkonomi er en gave til den danske andelsbevægelse. Den er måske endda udtryk for en opdateret version af forrige århundreders nytænkning for at få skabt økonomi i det uøkonomiske. Det er derfor oplagt, at de 150 år gamle danske brugsforeninger, organiseret i Coop, bruger digitaliseringen som platform til at fremtidssikre andelsbevægelsens dagligvarehandel.

Konkurrencen er benhård. Discountbutikkernes fremmarch, ærkerivalen Dansk Supermarkeds aggressivitet og nye madvaner med flere restaurantbesøg og takeaway gør det svært at skille sig ud. Coop har traditionelt valgt at være det alternative. Koncernen har satset på butikker i Udkantsdanmark, haft flere og sundere lokale varer, mens den har sat en dyd i at være først. Også selv om det koster...

BRANCHENYT
Læs også