Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hvad der næppe ligger under juletræet

Apples topchef, Tim Cook, mener, at Apple Watch bliver en af de mest populære julegaver i år. Men der kommercielle succes for den slags computere, wearable devices, har indtil nu været begrænset.

De er for dyre og kan for lidt. Så lidt, at en stor del af ejerne opgiverat bruge dem, og så lidt, at forbrugerne næsten er holdt op med at købe dem. Alligevel udtaler en topdirektør, at salget aldrig har været bedre end nu. Velkommen til markedet for computere, du kan have på, også kaldet wearable devices i almindelighed og smartwatches i særdeleshed.

Digitale dimser i form af briller, ure og andre kropsnære gadgets er gode rekvisitter i science fiction-film, og i nogle år har håbefulde producenter forsøgt at skabe kommercielle produkter, der kunne gentage den markedssucces, som smartphonen var og er.

Den kommercielle succes har indtil nu været begrænset: De seneste tal fra IDC viser en vækst på beskedne 3,1 pct. i 3. kvartal i år sammenlignet med året før. Mere end 8 af 10 solgte enheder er fitnessarmbånd, og kongen over markedet, Fitbit, oplevede en vækst på 11 pct. Ikke så ringe.

Den helt store taber i markedet for wearable devices er Apple, hvis ur oplevede et fald i antallet af solgte enheder på hele 71 pct. i forhold til året før. Måske fordi Apple lancerede en ny model i slutningen af 3. kvartal.

Apples topchef, Tim Cook, reagerede da også prompte, da IDC’s undersøgelse blev offentliggjort i begyndelsen af december. Han skrev til Reuters, at salget af Apple Watch i det aktuelle kvartal vil blive det bedste nogensinde, og at uret ser ud til at blive en af de mest populære julegaver i år.

Det er forståeligt, at Tim Cook støtter sit første produkt, siden han overtog ledelsesansvaret fra Steve Jobs. Men meget lidt tyder på, at andre end Apple-fanatikere ønsker sig et smartwatch i år, tvært imod.

Det samlede marked for smartwatches faldt mere en 50 pct. i 3. kvartal, har en anden undersøgelse fra IDC vist.

Et af de første ofre for udviklingen var en af markedsskaberne Pebble, som lancerede sit ur to år før Apple. Firmaet formåede at rejse hele 40 mio. dollars via crowdsourcing på Kickstarter, skriver Venturebeat. Uden at virksomheden blev levedygtig.

I slutningen af november blev Pebble solgt for knapt 40 mio. dollars til den børsnoterede virksomhed Fitbit. I følge Techcrunchs kilder svarer det kun lige til, at Pebbles kreditorer kan få dækket deres tilgodehavender. Ejerne af Pebble-ure er af Fitbit blevet forsikret om, at disse også vil virke i 2017(!). Fitbit køber sig til teknologi og talent. Om Fitbit kan få en langsigtet succes ud af opkøbet, det vil vise sig.

For forbrugerne er ikke tilfredse med produkterne, viser en ny undersøgelse fra Gartner. Analytikerne har spurgt knapt 10.000 købere i USA, Australien og England, hvordan de har det med smartwatches og fitnessarmbånd. Svarene bør bekymre enhver producent af den slags udstyr.

For det første opgiver 3 af 10 efter et stykke tid at bruge deres dyre ur eller armbånd. Fordi de ikke finder dem nyttige, eller de synes, de er kedelige, eller fordi de går i stykker. Dette tal råber til himmelen, når vi taler om produkter, som kan koste flere tusinde kroner.

For det andet er udbredelsen af især smartwatches stadig begrænset til den første tiendedel af forbrugerne. Der er købere, som er teknologiglade og tit er først med det nyeste bare for at være med på bølgen. Skal produkterne blive en succes i de næste markedssegmenter, skal de have et meget mere overbevisende tilbud til forbrugerne. De skal være andet og mere end et lidt klodset ur, som skal lades op hver nat.

Hvad dette kan være, er ikke klart endnu. Fitnessarmbåndenes relative bedre markedssucces viser, at rammer man et klart defineret behov til den rette lave pris, så er der et marked.

Men er der et marked for dyrere generelle produkter som Apple Watch? Da jeg selv prøvede det, var jeg skuffet. Det kunne simpelthen for lidt, prisen taget i betragtning. Måske kan digitale assistenter, man kan tale til, som Apples Siri være løsningen.

Måske kan der skabes produkter, som både er analoge og digitale på en gang. Som producenten Maritians ure, der nu også kan fås med Amazons digitale assistent Alexa.

Eller man kan – som Apple har gjort det – sætte priserne ned på de gamle modeller.

Uanset hvad viser Gartners tal også, at smartwatches og fitnessarmbånd ikke bliver den mest populære julegave i år, som Tim Cook ellers mener: To tredjedele af de nuværende ejere af smartwatches har købt det til sig selv.

Men håbet trives stadig inden for wearable devices. På kickstarter.com har de intelligente briller Vue allerede fået 2.215.583 dollars i crowdsourcing-støtte. Måske er Vue fremtidens stjerneskud inden for wearable devices. Eller også bliver det endnu en fuser.

BRANCHENYT
Læs også