Debatindlæg
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Sådan bruger du Big Data i din virksomhed

Tidligere var der plads til to-tre ligeværdige konkurrenter i en branche. Ikke længere. I fremtiden vil de virksomeder, der formår at høste og bruge Big Data i deres forretning, rydde bordet og sætte sig tungt på alle brancher, skriver to eksperter fra CBS.

Vejen til en lukrativ forretning baseret på Big Data er et hækkeløb, hvor fire hegn skal overvindes før sejren er i hus, skriver to eksperter fra CBS.

Mange virksomheder ser store potentialer i Big Data, der populært kan betegne de enorme mængder af data, som indsamles gennem den stigende digitalisering af verden. Dog er disse potentialer endnu ikke indfriet. Vores løbende kontakt med virksomheder viser, at vejen til Big Business baseret på Big Data er et hækkeløb, hvor fire hegn skal overvindes før sejren er i hus.

Den første forhindring handler om kompetencer. Vi hører mange steder, at man enten er usikker på, hvilke kompetencer er nødvendige – eller at man ikke kan få adgang til dem. Der savnes både viden om hvilke kompetencer, det kræver at udvikle succesrige forretningsmodeller med Big Data, og adgang til viden. Der mangler for eksempel dataloger og IT-kandidater og kommercielle talenter til forretningsudvikling. For at lave forretning med afsæt i Big Data er virksomheder nødt til at have en oversigt over hvilke kompetencer, der er brug for – for derefter at kunne evaluere om virksomheden besidder dem...

BRANCHENYT
Læs også