Debatindlæg
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Sådan bruger du Big Data i din virksomhed

Tidligere var der plads til to-tre ligeværdige konkurrenter i en branche. Ikke længere. I fremtiden vil de virksomeder, der formår at høste og bruge Big Data i deres forretning, rydde bordet og sætte sig tungt på alle brancher, skriver to eksperter fra CBS.

Vejen til en lukrativ forretning baseret på Big Data er et hækkeløb, hvor fire hegn skal overvindes før sejren er i hus, skriver to eksperter fra CBS.

Mange virksomheder ser store potentialer i Big Data, der populært kan betegne de enorme mængder af data, som indsamles gennem den stigende digitalisering af verden. Dog er disse potentialer endnu ikke indfriet. Vores løbende kontakt med virksomheder viser, at vejen til Big Business baseret på Big Data er et hækkeløb, hvor fire hegn skal overvindes før sejren er i hus.

Den første forhindring handler om kompetencer. Vi hører mange steder, at man enten er usikker på, hvilke kompetencer er nødvendige – eller at man ikke kan få adgang til dem. Der savnes både viden om hvilke kompetencer, det kræver at udvikle succesrige forretningsmodeller med Big Data, og adgang til viden. Der mangler for eksempel dataloger og IT-kandidater og kommercielle talenter til forretningsudvikling. For at lave forretning med afsæt i Big Data er virksomheder nødt til at have en oversigt over hvilke kompetencer, der er brug for – for derefter at kunne evaluere om virksomheden besidder dem.

Hvis ikke må der findes adgang til de nødvendige kompetencer, for ellers kan potentiale ikke indfries.

Den anden forhindring er manglende kundeindsigt. Virksomheder er hæmmede af, at de mangler en klar forståelse af kundebehovet og dermed det værdipotentiale, der ligger i den kommercielle udnyttelse af Big Data. Når det er uklart, hvilken værdi Big Data kan skabe for kunderne, kan man ikke prissætte Big Data-baserede ydelser. Dermed mangler en vigtig information i business-casen, og derfor er det svært at afgøre, hvad virksomheden skal investere i. Når denne forhindring tackles, kan virksomheder være tydelige i deres værdibidrag til kunden: De formår at levere det, kunden vil have, og forlange den rigtige pris for ydelsen.

Når der hidtil i industri 2.0 og 3.0 kunne kæmpes om en første, anden og tredjeplads i en branche, vil der fremover være en, og kun én, vinder: Den, der har oversigt over mest, hvis ikke al, data.

Thomas Ritter, professor, CBS og Christina Merolli Poulsen, forskningsassistent og projektleder

Den tredje forhindring i virksomhederne er det digitale mindset i virksomheden. Eller rettere: Mangel på samme. Medarbejderne får ikke lov til at udvikle Big Data forretningsmodeller, fordi der mangler et digitalt mindset hos direktionen og/eller bestyrelsen. I fremtiden vil mange virksomheder kun sælge maskiner og udstyr, hvis disse produkter er intelligente og forbundne, og indsigt fra data tilbydes kunderne som serviceydelse. Der er behov for et digitalt mindset, for det er i data fremtiden ligger i mange brancher - ikke mindst i industrien.

Den sidste forhindring er adgang til data. Big Data handler ikke kun om egne data – selv om mange virksomheder har meget data internt og virksomhedens vækst kan tage udgangspunkt i det. Men ’rigtig’ Big Data lever af kombinationen af egne data med offentlige data eller data fra andre. Her er det afgørende at sikre, at der findes et neutralt møde- og interaktionssted, hvor Big Data-udbud og -efterspørgsel kan finde hinanden. Nogle virksomheder mangler data – andre har langt mere, end de selv kan bruge. Flere forskellige datakilder kan med fordel bringes sammen for at skabe helt nye forretningsmodeller baseret på Big Data.

Heldigvis er der aktører, der vælger at sætte Big Data på dagsordenen. Det er eksempelvis meget fremsynet af Industriens Fond at sætte fokus på Big Data i danske industrivirksomheder, fordi fremtidens konkurrenceevne findes i den såkaldte industrielle revolution 4.0: Det er virksomhedens konkurrencekraft i den digitale verden, der afgør om virksomheden er succesrig eller ej. Den nuværende produktportefølje bliver til den fysiske nødvendighed, men intelligensen og dermed værdiskabelsen kommer til at ligge i det digitale.

For velfærd og velstand i Danmark er det nødvendigt at indtage en førerposition i Big Data, fordi Big Data-succes er baseret på volumen af data: Vinderen tager det hele. Når der hidtil i industri 2.0 og 3.0 kunne kæmpes om en første, anden og tredjeplads i en branche, vil der fremover være en, og kun én, vinder – den der har oversigt over mest, hvis ikke al, data.

Det er derfor nødvendigt, at alle brancher går i skarp træning, så alle forhindringer i hækkeløbet forceres. Fremtiden er lysere for de virksomheder, der formår at omsætte deres Big Data-vision til handling og overkomme ovennævnte forhindringer.

Af Thomas Ritter, professor, CBS og Christina Merolli Poulsen, forskningsassistent og projektleder på CBS.

Alle kommentarer og indlæg modtages gerne på opinion@finans.dk.

Læs også