Debatindlæg
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Uber får ny taxilov i fødselsdagsgave

Med 350 biler i København kan Uber ikke længere opføre sig som et lille uterligt barn. Uber må tage ansvar for sin virksomhed og støtte op om en ny, moderne taxilov, skriver direktøren i Dansk Taxi Råd.

Foto: Eric Risberg

Dansk Taxi Råd ønsker Uber tillykke med 1-års fødselsdagen og sender i den anledning en gave: Nemlig et forslag til en ny moderne taxilov, som sikrer ens konkurrencevilkår på persontransportområdet. Det sker i fællesskab med Dansk Industri, Danske Busvognmænd og Dansk Erhverv.

En moderne taxilov er en gave, som Uber selv har skrevet på ønskesedlen. Formentlig en såkaldt fornuftgave og formentlig placeret lidt længere nede på listen, hvor cowboysættet til fortsat fri leg i det vilde vesten stadig står øverst. Men en ny moderne taxilov er den åbenlyst helt rigtige og nødvendige gave – ikke kun til Uber, men også til forbrugerne og fælleskabet. Med 350 biler i København kan Uber ikke længere opføre sig som et lille uterligt barn. Et år i trodsalderen må være nok. Uber må tage ansvar for sin virksomhed og forslaget til en moderne taxilov er en hjælpende hånd.

Målet er at finde nye udviklingsmuligheder for persontransportbranchen og fjerne forhindringerne for udvikling og vækst.

Kort fortalt er udspillet til en moderne taxilov en slags kontrolleret deregulering med fri etableringsret og fleksible maksimaltakster. Kvalifikationskravene fastholdes, mens de forskellige tilladelsestyper erstattes af en enkelt universaltilladelse, som udstedes centralt og organiseres i fleksible rammer i kørselskontorer, som også skal kunne drives i selskabsform. Kodeordene er åbenhed, frihed og ansvarlighed.

Med 350 biler i København kan Uber ikke længere opføre sig som et lille uterligt barn. Et år i trodsalderen må være nok.

Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd

Forslaget vil øge serviceniveauet og altså gøre det lettere og mere attraktivt at etablere sig på taximarkedet. Når vi siger kontrolleret deregulering, så er det fordi, vi ikke må begå de samme fejl som Sverige, Holland og Irland, hvor vidtgående liberaliseringer hverken har gavnet forbrugerne eller realiseret de ønskede produktivitetsforbedringer i taxibranchen.

Fælles for landene er, at de efterfølgende har oplevet store problemer med udisciplinerede taxiførere, skattesnyd og en massiv overetablering af biler i storbyerne. Myndighederne har efterfølgende brugt betydelige ressourcer på at indføre kontrolforanstaltninger og ny regulering for at rette op på den ukontrollerede deregulerings konsekvenser. Den fejl skal vi ikke begå i Danmark.

Uber støtter en modernisering af taxiloven, det har de i hvert fald sagt, som tager højde for den teknologiske udvikling og giver forbrugerne et valg om hvordan, de vil transporteres. Med vores forslag imødekommer vi Ubers ønsker. De vil let kunne få tilladelse til at etablere sig i Danmark, som et teknologibaseret taxiselskab med en digital forretningsmodel.

Ubers chauffører vil kunne få en universaltilladelse, hvis de opfylder basale økonomi- og vandelskrav. Alle aktører på markedet skal leve op til de gældende regler om forbrugersikkerhed, forsikringsforhold, kontrol med skattebetaling, løn- og arbejdsvilkår – alt det vi regner med er i orden, når vi driver virksomhed i Danmark.

Vi er klar til lige konkurrence og fair fight om kunderne. Vi er klar til en ny intelligent taxilov. Det håber vi også, at fødselaren er.

Vi er klar til lige konkurrence og fair fight om kunderne. Vi er klar til en ny intelligent taxilov. Det håber vi også, at fødselaren er. Forslaget er sendt til Transportministeren og Transportudvalget med en opfordring til at prioritere en modernisering af taxiloven.

En moderne taxilovgivning skal sikre:

  • Forbrugerne adgang til nye innovative services og produkter
  • Kontrol med skattebetaling og forbrugerbeskyttelse
  • Øget konkurrence, men på lige vilkår
  • Understøtte muligheden for en rimelig taxibetjening i hele landet

Af Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd.

Alle kommentarer og indlæg modtages gerne på opinion@finans.dk.

BRANCHENYT
Læs også