Privatøkonomi
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Vi tager hurtige lån for en halv milliard om året

Mange nøjes ikke med et enkelt lån pr. sms. Og så kan det gå galt.

Hver tiende kviklån bliver misligholdt. Tegning: Niels Bo Bojesen

436.944.011 kr. Så mange penge tog danskerne kviklån for alene i 2014. Det viser nye tal fra Forbrugerombudsmanden.

Langt de fleste af lånene bliver taget ved at udfylde en formular på nettet, men også sms-lån, hvor man tager et lån ved at sende en sms, er populære.

»Området for forbrugslån er et område i vækst. I hvert fald i det omfang vi kan se. Det gælder ikke kun kviklån, men også de nye tilbud man får om at låne penge, når man f.eks. handler på nettet,« siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Kviklån
Forbrugerombudsmanden definerer et kviklån som et lån, der er indgået via fjernsalg ved hjælp af sms-beskeder eller en låneformular på nettet, og hvor lånets løbetid ikke overstiger tre måneder.

Det er ofte små beløb, som danskerne låner, når de tager et kviklån. Knap 64 pct. af de 135.772 kviklån, som danskerne tog i 2014 var på under 3.000 kr.

»Det tyder på, at det er unge mennesker, som tager lånene impulsivt. Det billede, vi kan se fra vores gældsrådgivning, er også, at mange ikke kun har ét kviklån. Det medvirker til, at de mister overblikket over deres økonomi,« siger Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerombudsmanden har ingen holdning til, om kviklån er en god eller en dårlig ting. Men hun holder skarpt øje med dem.

»Vi er en tilsynsmyndighed, og vi er ikke sat i verden for at have politiske holdninger. Vi ser på, om lovgivningen, der varetager forbrugernes hensyn, bliver overholdt eller ej,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

Forbrugerrådet Tænk har til gengæld en helt klar holdning til kviklån.

»Kviklån bygger typisk på en forretningsmodel, som vi finder meget usympatisk. Typisk er der tale om meget dyre lån, bl.a. fordi der ikke sker nogen synderlig kreditvurdering. Det medfører, at en stor del af dem, der tager lånene, ikke er i stand til at betale dem tilbage,« siger Vagn Jelsøe.

Han henviser til en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der viser, at i 2013 var betalingsfristen overskredet med 30 dage på hvert fjerde kviklån, mens knap hvert femte lån blev sendt til inkasso.

Siden da er der lavet en ny måde til at opgøre, hvornår et kviklån er misligholdt. Et lån opfattes nu som misligholdt, hvis betalingsdatoen er overskredet med mere end 90 dage, eller hvis låneudbyderen har opkrævet et inkassogebyr. Med den opgørelsesmetode er det hvert tiende kviklån, der er misligholdt.

Kviklån indgået i 2014

 Antal lånAndel misligholdte lån
Web133.60410,4 pct.
SMS2.16812,1 pct.
I alt135.77210,4 pct.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

2014 er det første år, hvor Forbrugerombudsmanden har et klart billede af, hvor meget danskerne bruger kviklån. Hidtil har det nemlig kun været tre af kviklånsudbyderne på det danske marked, som har indberettet til Forbrugerombudsmanden. Men det har en ny aftale lavet om på, og fra 2014 har alle de seks kviklånsudbydere i Danmark, som Forbrugerombudsmanden har kendskab til, indberettet.

»Vi er rigtig glade for, at alle udbydere har indberettet for 2014. Det er vigtigt for, at vi kan følge udviklingen. Markedet for små forbrugslån ser ud til at være et marked i udvikling. Vi følger det for at se, om der er behov for, at vi ser på, om lovgivningen bliver overholdt på særlige områder,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

En af de ting, som Forbrugerombudsmanden vil holde øje med er, hvordan kviklånsudbyderne kreditvurderer de forbrugere, der ønsker at tage et kviklån.

Ifølge forbrugerkreditlovgivningen og Forbrugerombudsmandens retningslinjer skal låneudbydere sikre sig, at det er forsvarligt at låne penge til folk, og at de kan tilbagebetale dem.

»Men hvad det nærmere indebærer, fremgår ikke af lovgivningen. Problemet er, at det ikke er præciseret i lovgivningen, hvad det er, at låneudbyderne skal gøre,« siger Vagn Jelsøe.

Derudover kigger Forbrugerombudsmanden på, hvordan kviklånsudbyderne markedsfører sig over for forbrugerne.

»Det er vigtigt for os forbrugere at få at vide, hvor meget det koster at låne penge. Det er et punkt, hvor vi sætter ind,« siger Christina Toftegaard Nielsen.

BRANCHENYT
Læs også