Privatøkonomi
0

Er du enig? Så tilfredse er kunderne i din bank

Næsten alle banker har fået dårligere karakterer fra deres kunder i 2016. Men der er undtagelser.

Danskernes loyalitet og tilfredshed med deres bank flytter sig markant i år.

Mens Nordea og Nykredit får læstelige klø i dette års måling af kundeloyaliteten, fortsætter Danske Bank sin langsomme vej tilbage i kundernes anseelse. Og enkelte banker går stik imod den generelle dyk i privatkundernes tilfredshed med deres bank.

Spar Nord og Lån & Spar Bank har begge pæne karakterstigninger i årets Loyalitetsindeks målt blandt 4.371 private bankkunder af Loyalty Group.

Loyalitetsindekset
  • BrancheIndex Bank 2016 er gennemført af Loyalty Group oktober-november 2016 blandt 4.371 danske private bankkunder.
  • Ud fra kundernes tilfredshed rangeres bankernes på loyalitetsindekset fra 0-100. Alt under 50 er uacceptabelt dårligt. 51-67 er acceptabelt med plads til forbedringer, 68-83 er acceptabelt og score herfra op til 100 er ideelt.

»Vi oplever ofte, at mindre banker som Lån & Spar Bank har mere tilfredse kunder, fordi de opleves som nærmere på den enkelte kunde. Og det sidste par års udvikling viser, at det er lykkedes for Spar Nord at skabe den kontakt til sine kunder,« siger direktør og seniorrådgiver Mikkel Korntved fra rådgivningsvirksomheden Loyalty Group.

Årets undersøgelse viser, at kundeloyaliteten overfor bankerne er faldet helt generelt efter et år med Panama-skandalen om internationale storbankers - heriblandt Nordea - mulige medvirken i kunders skatteundragelse. Problemer med overholdelse af reglerne om hvidvask. Og ikke mindst flere gebyrstigninger.

Derfor kalder Mikkel Korntved det en fremgang, at det er lykkedes for Danske Bank at fastholde sidste års loyalitetsscore på 52, som ganske vist kun akkurat er acceptabel, men en kraftig forbedring fra situationen i 2012-2014.

Danske Bank flytter sig da også fra de seneste mange års sumpeplads som storbanken med de mest loyale kunder og passerer både Nordea, Nykredit og Sydbank.

Når alle andre bakker, er det en fremgang at stå stille.

Mikkel Korntved, direktør og seniorrådgiver Loyalty Group.

»Når alle andre bakker, er det en fremgang at stå stille. Danske Bank er stille og roligt ved at lægge afstand til indførelsen i 2012 af New Standard med stigende gebyrer for almindelige kunder,« siger Mikkel Korntved.

Arbejdernes Landsbank, der har de mest loyale og tilfredse privatkunder blandt de større banker, oplever i år for første gang et mindre dyk i forbindelse med det generelle fald i tilfredsheden med bankerne. Også Sydbank og Jyske Bank har mindre dyk i kundeloyaliteten.

BRANCHENYT
Læs også