Gammel Privatøkonomi
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Fem gode råd hvis du får en ihærdig elsælger i røret

Finans Forklarer: Forbrugerombudsmanden skærper kampen mod kreative telefonsælgere med en ny vejledning og en hårdere kurs over for bl.a. energibranchens aktører.

Forbrugerne er trætte af ulovlige telefonopkald fra kreative elsælgere. Det samme er forbrugerombudsmanden, der nu skruer bissen på, når det gælder reglerne for telefonsalg. Foto: Thomas Borberg Foto: Thomas Borberg /Polfoto

Uønskede telefonopkald fra kreative elsælgere har de senere år fået hundredvis af danskere til at klage til Forbrugerombudsmanden.

Ulovligt telefonsalg
  • Det er som udgangspunkt ulovligt for elselskaber at kontakte privatkunder uopfordret over telefonen.
  • Derfor bruger flere selskaber f.eks. konkurrencer, hvor forbrugeren – ofte uden at vide det – som en del af konkurrencen siger ja til, at elselskabet må kontakte dem telefonisk.
  • Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har netop behandlet ca. 200 klager fra forbrugerne, der føler, at de ulovligt er blevet kontaktet af telefonsælgere.
  • I 189 af de 200 sager fandt forbrugerombudsmanden, at aktører i bl.a. energibranchen har handlet i strid med markedsføringsreglerne.
  • Undersøgelsen har fået forbrugerombudsmanden til at indskærpe reglerne om telefonsalg over for alle virksomheder i undersøgelsen.
  • Samtidig er der udsendt en ny vejledning om reglerne på området.

Klagestormen har nu fået forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til at udsende en ny vejledning med reglerne på området i forsøget på at sætte en stopper for det ulovlige telefonsalg.

Den hårde kurs bakkes op af brancheorganisationen Dansk Energi, der det seneste år har kæmpet indædt for at rydde op blandt de »få brodne kar« i branchen, der ødelægger det for flertallet af elhandelsselskaber.

Får du alligevel en elsælger i røret, har Dansk Energi samlet en række gode råd, inden du takker ja til et tilbud, der nærmest er for godt til at være sandt:

1. Forbrug

Få styr på hvor mange kilowatt-timer (kWh), husstanden rent faktisk bruger hvert år, så du har et korrekt udgangspunkt for en prissammenligning. En typisk husstand med fire personer bruger årligt omkring 4.500-5.000 kWh.

2. Særlig pris

Spørg ind til, om der er tale om et særligt introduktionstilbud til nye kunder. Og hør samtidig, hvad prisen så i virkeligheden er, når det særlige tilbud udløber.

3. Elpris.dk

Tjek eventuelt tilbuddet på elselskabernes officielle hjemmeside elpris.dk. Her kan du også finde alternative tilbud, der måske viser sig at være bedre eller billigere.

4. Fast eller variabel pris

Undersøg, om tilbuddet indebærer en fast eller variabel elpris. Har du – måske uden dit vidende – sagt ja til en variabel elpris, kan regningen vokse, hvis elprisen pludselig ændrer sig afgørende.

5. På skrift

Bed altid om at få tilbuddet fremsendt på skrift. Så er der klare linjer, og du får oversigt over alt det med småt.

Vær opmærksom på, at elselskaberne alene kan konkurrere på den rå elpris, som typisk kun udgør 10-15 pct. af prisen på 1 kilowatt-time. Resten er afgifter, abonnement og moms.

For øjeblikket ligger markedsprisen på strøm omkring 0,25 kr. plus moms. Med et årligt elforbrug på 5.000 kWh betyder det, at en typisk husstand - med moms - årligt bruger strøm for omkring 1.560 kr.

Derfor holder det typisk ikke vand, når en elsælger lokker med, at du kan »spare tusindvis af kroner« på at flytte elselskab.

Læs også