Privatøkonomi
0

Bilejere overser vigtig detalje i fabriksgaranti på rust

Tusindvis af danskere risikerer at få en dyr overraskelse, lyder det.

En plet rust på undervognen er slet ikke så uskyldig, som man måske skulle tro.

En plet rust på undervognen er slet ikke så uskyldig, som man måske skulle tro.

Selv om man har rustgaranti på sin nye bil, er det nemlig langt fra sikkert, at den dækker alle de skader, der kan opstå.

Sådan lyder det fra Dansk Bilbrancheråd, der oplever, at mange danskere kommer i klemme og får afvist deres garantikrav om rustangreb på bilen.

Køber man en ny bil, dækker fabriksgarantien rigtigt nok rustskader. Men ifølge Dansk Bilbrancheråd overser mange, at det kun gælder ved gennemtæringer indefra.

Det vil sige, at garantien ikke dækker skader på mekaniske dele og bremserør, som har med bilens sikkerhed og drift at gøre – skader, der ifølge Dansk Bilbrancheråd nemt opstår med salt på vejene i det fugtige danske klima.

Ifølge direktør for Dansk Bilbrancheråd, Erik S. Rasmussen, er konsekvensen, at mange bilejere kører rundt med en falsk tryghed – og risikerer en dyr overraskelse, når uheldet er ude.

»Det sker desværre relativt ofte,« siger Erik S. Rasmussen i en pressemeddelelse.

Som eksempel nævner han en sag om en Volkswagen Polo 1.2, der blev solgt med en karosserigaranti på 12 år. Kun 20 måneder efter købet af den brugte bil reklamerede kunden over rust på bilens frontklap, men blev afvist, fordi der ifølge sælger ikke var tale om netop indefrakommende gennemtæring.

Sagen er nu kommet for Ankenævn for biler, der behandler forbrugerklager vedrørende køb og reparation af biler.

Det er bilejerens eget ansvar at tjekke, hvad rustgarantien på bilen dækker og ikke dækker. Et problem er imidlertid, at det kan være svært at fastslå, om et rustangreb er inde- eller udefrakommende.

Bilistorganisationen FDM har tidligere oplyst, at den modtager mange henvendelser fra medlemmer, der har fået afvist garantikrav i forbindelse med rustskader.

BRANCHENYT
Læs også