Serier

Techvirksomheden Pie Systems har gjort det muligt at handle tax-free i onlinebutikker

Den dansk-amerikanske startup Pie Systems har digitaliseret og optimeret processen, som er forbundet med tax-free shopping. Nu kan momsen også refunderes på online køb.

Corona rammer verden
Pie Systems har gjort det nemmere at handle tax-free. Foto: Pie Systems

I 2018 blev en gruppe tech-entusiaster enige om, at processen forbundet med tax-free handel var håbløs. De etablerede derfor virksomheden Pie Systems med målet om at revolutionere tax-free shopping.

Pie Systems har udviklet en løsning, som gør det muligt for turister og expats at få momsen retur på de varer, de køber online. Løsningen er en videreudvikling af virksomhedens produkt Pie VAT, som er en innovativ digital tax-free løsning for butikker.

Da corona ramte hele verden, så fintechvirksomheden nye muligheder i takt med, at mange expats rejste hjem til Danmark, samtidig med at butikkerne blev tvangslukket.

»Vi troede på, at markedet havde brug for en rusketur, som ikke skulle komme fra dem, der allerede var på markedet. Med tanke på, at innovation sjældent kommer indefra, besluttede vi at tage den på os,« siger adm. direktør Malte Kamp Videbæk i Pie Systems.

Pie Systems
  • For at anvende Pie Systems gælder de almindelige regler for tax-free shopping.
  • Processen består af fire steps: Først køber turisten en vare. Efterfølgende videresendes kvitteringen til Pie Systems. Derefter modtager turisten indenfor 48 timer en kode, som indtastes i Pies mobilapp. Afslutningsvis venter kunden højest 24 timer førend pengene er refunderet.
  • Pies mobileapp viser øjeblikkeligt, modsat traditionel tax-free shopping, hvor meget turisten får tilbagebetalt.
  • Pie Systems tilbagebetaler som udgangspunkt 15,5 pct., og beholder selv 4,5 pct.
  • Tax-free handlen har i mange år været domineret af Global Blue og Planet Payment. De har eksisteret i årtier og gør stadig brug af besværlige og analoge metoder. Turister har i mere end 40 år kunne få refunderet momsen på deres fysiske udlandskøb i Danmark, men nu har Pie Systems også gjort det muligt på onlinekøb. Det har vist sig at have været altafgørende for flere virksomheder under nedlukningen, fortæller Videbæk.

    »Nedlukningen af vores butikker er en stor udfordring, men vi er heldige, at vores online kanal har kunnet løfte en del af det tabte. Med Pie har vi nu endnu et redskab, der hjælper med at holde os attraktive overfor turister, og vi har allerede haft kunder, der bruger servicen,« fortæller Andreas von der Heide, som er adm. direktør hos tøjmærket Les Deux.

    Omsætningen til turister har dog været under kraftigt pres som konsekvens af covid-19. Pie Systems er dog overbevist om, at onlinehandlen fortsat vil stige trods genåbningen, da virksomheden forudser et større fokus på at begrænse fysisk interaktion.

    »Der er et stort uudnyttet marked, som vores løsning nu tillader butikkerne at udnytte. Vi er overbeviste om, at løsninger som denne bliver altafgørende for at kunne tiltrække turister både nu og frem i tid. Turismen er på et lavpunkt lige nu, men de fleste analyser indikerer, at vi vil opleve at være tilbage på ca. 60 pct. af det normale niveau af turister allerede til sommer, men sandsynligvis med større vægt på onlinehandel,« siger Videbæk.

    Pie Systems er en dansk-amerikansk fintechvirksomhed med hovedsæde i Danmark. Virksomheden har i dag 15 ansatte på kontorer i USA, Europa og Asien.

    Læs også