Økonomi

Fald i olieprisen kan skaffe 1.000 nye arbejdspladser

For første gang i mange år slår den faldende oliepris for alvor igennem på benzinpriserne.

Artiklens øverste billede
Den faldende oliepris har givet større besparelser for danske bilister end tidligere.

Olieprisens fald kan løfte dansk økonomi. Faldet er slået så markant igennem på benzinpriserne, at det kan sikre 1.000 nye arbejdspladser, vurderer chefanalytiker i Nykredit, Tore Stramer.

»Den samlede årlige besparelse på benzinregningen bliver i omegnen af 750 mio. kr. Et anseeligt beløb, der, hvis det f.eks. blev omsat i øget privatforbrug, kunne øge BNP-niveauet med knap 0,1 pct. og skabe 1.000 nye arbejdspladser,« siger Tore Stramer.

Dertil kommer, at det også bidrager til at dæmpe den i forvejen historisk lave inflation med i omegnen af knap 0,1 pct., vurderer han.

For forbrugerne er der tale om en håndgribelig besparelse. Det nuværende olieprisfald på 20 pct. betyder, at en gennemsnitsbilist sparer ca. 700 kr. på benzinbudgettet hvert år. Der er tale om en bilist, der kører 20.000 km. om året i en bil med en benzineffektivitet på gennemsnitligt 15 km pr. liter.

Selv om der historisk har været en fin sammenhæng imellem olieprisen målt i danske kroner og benzinpriserne, så er sammenhængen langtfra simpel

Tore Stramer, chefanalytiker, Nykredit

»Det er en besparelse, der løber op i ganske mange penge for samfundet som helhed. Husholdningernes og erhvervslivets udgifter til benzin og diesel lå således på ca. 18 mia. kr. i 2013,« konstaterer Tore Stramer.

Oliepriserne er faldet med i omegnen af 20 pct. siden slutningen af juli målt i danske kroner. Det betyder formentlig, at de fleste danskere nu har sat næsen op efter et betydeligt fald i brændstofpriserne herhjemme.

»Selv om der historisk har været en fin sammenhæng imellem olieprisen målt i danske kroner og benzinpriserne, så er sammenhængen dog langtfra simpel,« siger Tore Stramer.

Overordnet afhænger sammenhængen af benzinselskabernes og raffinaderiernes bruttoavance - det er det beløb, der skal dække distributionsomkostninger, lønninger mv - samt skatte- og afgiftsniveauet.

»Det betyder også, at sammenhængen ikke er stabil over tid. Hvis konkurrencen intensiveres, og bruttoavancen reduceres, vil det normalt betyde, at et fald i oliepriserne i højere grad vil blive sendt videre til forbrugerne. På samme måde øger et lavere skatte- og afgiftsniveau prisgennemslaget fra olie- til benzinpriserne.«

I årene efter finanskrisen i 2008 er prisgennemslaget fra olie- til benzinpriserne blevet øget mærkbart. Et årligt fald i olieprisen på 10 pct. gav således i gennemsnit kun et beskedent fald i benzinprisen på ca. 1 pct. i perioden 1997-2007. Det blegner noget ved siden af det nuværende prisgennemslag for perioden 2008-2014, der ligger på i omegnen af 3 pct.

»Årsagen kan være, at stigende konkurrence mellem benzinselskaberne har reduceret bruttoavancen over de seneste år. Dertil kommer, at skatter og afgifter på benzin er gået fra at udgøre 64 pct. af den samlede benzinpris til nu 57 pct.,« siger Tore Stramer.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.