Økonomi

Dieselsagen kan blive endnu dyrere for Volkswagen

Bilkoncernen mangler stadig at finde en løsning for 113.000 biler på det nordamerikanske marked.

Artiklens øverste billede
Volkswagen-koncernes 3,0 liters dieselmotorer benyttes bl.a. i SUV'er som Audi Q7.

Volkswagen-koncernen er i et vist omfang blevet sendt tilbage til start med den amerikanske del af dieselskandalen, efter at miløjorganisationen California Air Resources Board (Carb) har afvist bilproducentens løsning for de amerikanske biler med 3,0 liters motor.

Miljømyndigheden har betegnet Volkswagens bud på en løsning som »utilstrækkeligt og ufuldstændigt.«

Samme holdning har man i Environmental Protecting Agency (EPA), som også har meldt ud, at Volkswagen endnu ikke har præsenteret en acceptabel plan, når det gælder biler med de større motorer.

Bilkoncernen nøjes indtil videre med at fortælle til tyske medier, at den stadig arbejder tæt sammen med både Carb og EPA på at finde en løsning. En talsmand for VW kalder afvisningen i Californien for »proceduremæssige skridt.«

Samtidig kan udgifterne til dieselsagen blive væsentligt større end hidtil skønnet.

Volkswagen-koncernen har afsat godt 16 mia. euro til dækning af omkostningerne, men alene forliget med 480.000 amerikanere med en dieselbil med 2,0 liters motor vil koste koncernen mere end 13 mia. euro. Det gælder bl.a. bilmodellerne Jetta, Passat og Audi A3.

Hertil kommer så en endnu ukendt pris for at finde en løsning for ejerne af biler med 3,0 liters motorer.

Her har det hidtil været oplyst, at det drejede sig om godt 80.000 biler i USA, men en ny opgørelse fra Volkswagen-koncernen viser nu, at det i USA og Canada drejer sig om 113.000 biler i årgangene 2009-2016.

3,0 liters motorerne er bl.a. benyttet i SUV'er af mærkerne VW, Audi og Porsche. Det er typisk dyrere biler, og det vil derfor også blive dyrere for bilkoncernen, hvis det ender med, at disse biler i et eller andet omfang skal købes tilbage, som det er tilfældet med biler med 2,0 liters motorer.

Dieselsagen omfatter på verdensplan 11 mio. biler, der via snydesoftware har fremstået langt mere miljøvenlige, end der reelt var tale om.

Derfor er der også i flere lande anlagt civile retssager mod bilkoncernen.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.