Her afhænger kreditværdighed af din status på sociale medier
En række långivere på det afrikanske kontinent bruger data fra bl.a. sociale medier, når de skal regne sig frem til de nødvendige risici ved et lån.
Kun 20 pct. af det afrikanske kontinents befolkning har adgang til en bankkonto. I kraft af manglen på en formel låne-sektor, er mobil- og webbaserede tjenester blevet den foretrukne løsning, når afrikanerne skal låne penge. Men for at kunne optage et lån, skal man først have en kreditværdig profil på et socialt medie.
Det gælder også hos Nigerias Social Lender, som benytter deres egen algoritme til at udregne en score baseret på omdømmet på de sociale medier. Det skriver CNN:
»Lånene garanteres gennem brugerens sociale profil og netværk, der tillader brugeren at låne penge fra banker og andre finansielle institutioner baseret på deres sociale renommé,« siger Faith Adesemowo, stifter af Social Lender, som i øjeblikket har 10.000 registrerede brugere.
Hun forklarer, at de typiske lån ligger under 10.000 Naira - hvad der svarer til godt 200 kr.
Andre kreditvurderingsselskaber som f.eks. Jumo, der opererer i Kenya og Tanzania, analyserer mobildata, når de skal udregne muligheden for kredit. Hos Jumo kigger de bl.a. på, hvor meget tid vedkommende bruger på at tale i telefon og hvordan de penge, som står på mobilen, bruges.
Låntager bruger så sin udregnede »Jumo-score« til at optage lån hos en konventionel udlåner, som sætter pengene direkte ind på brugerens mobil.
»Et lån på 20 dollars, som kan opnås uden at stille yderligere sikkerhed, kan betyde forskellen på, om man får en syg person på hospital eller ej, hvis det er midt om natten i landsby,« siger Andrew Watkins-Ball, direktør i Jumo.
Den indsamlede data bruger Jumo til målrettet at søge efter kommende kunder med produkter, som de sandsynligvis kommer til at mangle. En model, som i øjeblikket benyttes af tre mio. mennesker.
Dataindsamling på f.eks. landmænd, som herigennem kan få kredit er en nøgle til at udvikle Afrika, mener Hendrik Malan, direktør i konsulenthuset Frost & Sullivan Africa.
Ifølge CNN hævder andre, at teknologien bag de mobile kviklån bidrager til, at de omkring 30 mio. udeboende afrikanere, kan sende penge hjem langt mere effektivt end tidligere.
Verdensbanken siger, at afrikanere i gennemsnit betaler 9,74 pct. i omkostninger for hver transaktion gennem etablerede udlånere som Western Union og Moneygram. Et marked på 40 mia. dollars, som bl.a. Jumo og Social Lender nu udfordrer.