Økonomi

Kortoplysninger er grus i maskineriet for dansk e-handel

Danske forbrugere ville lægge endnu mere end de nuværende 70 mia. kr. i dansk nethandel, hvis de slap for at skulle trykke kortnummer ved hvert indkøb.

Artiklens øverste billede
Danskernes brug af dankort er faldet med 6 procentpoint gennem det sidste år. Flere vælger mobile betalingsløsninger. Foto: Jens Dresling.

Ikke at det står skidt til med dansk e-handel. Faktisk er det samlede forbrug på nettet vokset med næsten 12 mia. kr. siden sidste år og er således svulmet op i en størrelsesorden på ca. 70 mia. kr. Men fremgangen kunne have været endnu større, hvis ikke forbrugerne skulle belemres med at indtaste kortnummeret.

Det fremgår af den årlige rapport »Dansk E-handel«, som er udarbejdet af DIBS Payment Services AB, der er en del af Nets.

Rapporten fremhæver bl.a., at 41 pct. af de danske forbrugere gerne ser indtastning af kort- og registreringsnummer som fortid. 17 pct. svarer, at de ville handle endnu mere, hvis de kunne slippe.

»Resultatet af undersøgelsen er et tydeligt forbrugerønske om større handelsfrihed; noget vi i DIBS Payment Services selv vil tage til efterretning i udvikling af mere intelligente betalingsløsninger, som vi snart vil præsentere for offentligheden,« skriver Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS, i rapporten.

Her kan DIBS se frem til konkurrence. I skyggerne venter teknologiske kæmper som ApplePay og GooglePay på at komme ind på det danske marked. Og forventningen er, at det sker i en ikke alt for fjern fremtid.

Men hos DIBS ser man positivt frem mod konkurrencen for digitale betalingsløsninger, som man mener vil løsne yderligere op for forbruget.

Når danskernes tilbøjeligheder til at handle på nettet er midt i et større opsving, skyldes det ikke mindst den hellige treenighed bestående af ændrede forbrugsmønstre, teknologisk udvikling af betalingsmuligheder til tablets samt at flere virksomheder har indset betydningen af at tilbyde deres kunder mindre tidskrævende løsninger.

Angående mobilbetaling, så viser rapporten, at brugen af MobilePay, PayPal m.fl. er fordoblet fra 5 pct. i 2015 til 10 pct. i 2016.

Hos DIBS føler man sig derfor også overbevist om, at det snart er helt slut med at skulle vikle portemonnæen ud af frakkeforet og kigge sælger i øjnene.

»Inden for en overskuelig fremtid behøver vi ikke gå med tegnebog længere; mobiltelefonen er stille og roligt på vej til at overtage betalingskortets rolle i vores hverdag,« skriver Henriette Høyer.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.