Podcast

Podcast: Opsigtsvækkende cookie-dom er en bombe under danske hjemmesider

En ny afgørelse fra Datatilsynet betyder, at det ikke længere må være svært eller bøvlet at sige nej til cookies. Det kan få stor betydning for kommercielle danske hjemmesider, fortæller journalist Jesper Kildebogaard.

Vi kender den alle sammen: Den lille boks, der popper op første gang vi går ind på en hjemmeside, og spørger, om vi accepterer sidens brug af cookies. De fleste af os klikker ”ok” uden at skænke det en tanke.

Men nu har Datatilsynet truffet en ny afgørelse, der betyder, at det skal være lige så let at klikke nej, som det er at klikke ja. I første omgang var det Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), der fik en over nallerne af Datatilsynet, men afgørelsen rammer alle kommercielle hjemmesider, fortæller journalist på Finans Jesper Kildebogaard.

I studiet: Journalist Jesper Kildebogaard og vært Rasmus Bendtsen.

BRANCHENYT
Læs også