Politik

Øget kontrol med import og eksport af biler

Kontrollen femdobles i forhold til import af brugte biler, mens der lukkes helt for, at branchen selv kan vurdere biler til eksport. Samtlige partier i Folketinget er blevet enige om at stramme kraftigt op i kontrollen med bilafgifter.

Artiklens øverste billede
Motorstyrelsen femdobler fra årsskiftet kontrollen med import af brugte biler.

Samtlige partier i Folketinget er blevet enige om at stramme kraftigt op i kontrollen med bilafgifter. Kontrollen af bilbranchens værdisætningen af brugte importerede biler femdobles. Motorstyrelsen overtager vurderingen af afgiftsrefusioner for eksport af brugte biler. Og Motorstyrelsen vil slå til med flere stikprøveundersøgelser af værdisætningen af nye biler.

»Vi skruer voldsomt op for kontrollen. Med det politiske fokus sender vi et kraftigt signal til dem, som vil udfordre eller decideret omgås reglerne. Det skulle gerne få dem til at trække følehornene til sig. For misbruger man systemet, er bilafgifterne i Danmark så høje, at man hurtigt risikerer at komme op i et beløb, der kan udløse en fængselsstraf,« siger skatteminister Karsten Lauritzen (V).

Som en del af pakken vil der fra juli næste år blive sat en stopper for, at bilforhandlere selv kan værdisætte brugte biler til eksport. En ordning, som ifølge skatteministeren er blevet misbrugt af nogle forhandlere, der har værdisat eksporterede biler alt for højt og dermed fået langt flere penge retur i afgifter, end de var berettigede til.

Fra årsskiftet vil refundering af afgifter for eksporterede biler udelukkende kunne blive udbetalt efter en konkret vurdering fra Motorstyrelsen. Eksportørerne skal betale en afgift på 400 kr. per eksporteret bil. Det er blandet andet de penge, som vil blive brugt til at skrue op for kontrollen af bilforhandlernes indberettede værdisætninger af brugte importerede biler. Indberetninger, der i dag bliver brugt til at fastsætte afgiften, når der importeres brugte biler.

I praksis betyder stramningen, at en ud af ti brugte importerede biler bliver udtaget til priskontrol, når importøren indberetter værdien til Motorstyrelsen. I dag er det kun en ud af 50 biler, der udtages til kontrol.

»Nu mangedobler vil kontrollen af den værdisætning, som importørerne indberetter for brugte biler. Hvis det viser sig ikke at være tilstrækkeligt, så må vi se på, hvad vi yderligere kan gøre,« siger skatteministeren.

Forude venter yderligere stramninger inden for beskatning af firmabiler, der i dag beskattes til den værdi, som bilerne importeres til, selv når importprisen er langt lavere end den reelle markedsværdi.

Finans kunne eksempelvis tidligere i år dokumentere, hvordan nogle meget dyre firmabiler kørte rundt med årlige skatterabatter på op til 75.000 kr.

»Vi anerkender, at der kan være behov for at se på skatteværdien af firmabiler. For de stramninger, som vi allerede har indført, omfatter ikke firmabiler. Så derfor er det et udestående, som vi skal have fundet en løsning på,« fastslår Karsten Lauritzen.

Det er et løfte, som skatteordfører Jesper Petersen (S) vil holde skatteministeren op på.

»Vi ville gerne have haft det med denne gang. Men hvis vi finder flertal for det efter et folketingsvalg, er det et hul, som vi vil lukke,« siger Jesper Petersen (S)

I de netop afsluttede forhandlinger, der førte til den strammede kontrol, var det ifølge skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF) ikke politisk uenighed, som førte til, at en stramning af firmabilbeskatningen ikke kom med i pakken.

»DF var uenig med regeringen om, hvad pengene fra at lukke hullet skulle bruges til. Regeringen ville bruge pengene til at sænke bilafgifterne. Det var ikke en prioritering, som vi var enige om. Men hullet vil blive lukket,« fastslår Dennis Flydtkjær (DF).

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.