Politik

EU klar med øget milliardstøtte til Femern

EU opfordrer Danmark til at søge mere i EU-støtte til Femern-forbindelsen, hvilket kan give milliard-besparelse på den samlede Femern-regning.

Artiklens øverste billede
Hos Femern A/S overvejer man kraftigt, om man skal søge om flere penge fra EU, end de 10 pct., der hidtil har været på tegnebrættet.

Der ligger milliarder klar til dansk tunnelbygning. EU åbner nu op for, at man fra dansk side kan søge betydeligt mere EU-støtte til Femern-forbindelsen end de 10 pct. af anlægsomkostningerne, man fra dansk side hidtil har kalkuleret med.

Dermed kan Danmark potentielt opnå en besparelse i milliardklassen, når den endelige regning for Femern skal betales. En regning som pt. forudses at lande på over 40 mia. kr.

Danmark skal senest til februar næste år officielt ansøge om EU-støtte til Femern-forbindelsen, og fra EU’s side opfordrer man nu til, at Danmark sigter højere end at score 10 pct. i EU-støtte.

Det viser jo, at man på EU-plan tror på projektet

Magnus Heunicke, transportminister (S)

»Det er min fornemmelse, at de midler, man har budgetteret med, nok skal blive støttet fra EU’s side, og måske endda mere,« siger Pat Cox, tidligere formand for Europa-Parlamentet og nuværende koordinator for EU-Kommissionens infrastrukturprojekter og tilføjer:

»Så jeg vil ikke fraråde, at man fra dansk side øger sine ambitioner en smule, når man skal søge om midlerne.«

Glad minister

Udmeldingen kommer lige inden, sidste del af det politiske spil om Femern-forbindelsen går i gang. Transportminister Magnus Heunicke (S) forventes at fremlægge anlægsloven for Femern-forbindelsen i Folketinget inden udgangen af året, der efter behandlinger forventes endegyldigt vedtaget i starten af 2015. Ministeren glæder sig over den nye udmelding.

»Det viser jo, at man på EU-plan tror på projektet,« lyder det fra Magnus Heunicke.

Hos Femern A/S, der har til opgave at planlægge udførelsen af Femern-forbindelsen, bekræfter adm. direktør Claus F. Baunkjær, at man også fra dansk side fornemmer, at den dansk-tyske tunnel har udsigt til betydeligt flere kroner i EU-støtte.

»De 10 pct., vi hidtidigt har regnet med, har nok været et for forsigtigt skøn. Vi kommer til at opjustere, hvor meget vi vil søge om. Men præcis, hvor meget det bliver, er for tidligt at sige. Men det er nok tættere på 20 pct. end på 10. Det vil jeg godt afsløre,« siger Claus F. Baunkjær.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.