Politik

Ekspert: IC4 er den hidtil største skandale

Ingeniørforeningen er overrasket over, at IC4-togene angiveligt kan komme på skinner for 160 millioner kroner.

Den nye ekstra-ekstra-regning for at få IC4-togene på skinner med 13 års forsinkelse overrasker både positivt  og negativt, siger Ingeniørforeningens teknologiske talsmand, Rolf Ask Clausen.

Negativt, fordi den schweiziske rapport, der ligger til grund for beregningerne, påpeger flere nye problemer med IC4-togenes materiel. Positivt, fordi det angiveligt ikke koster mere end i omegnen af 160 millioner kroner at få problemerne løst.

For selvom 160 millioner kroner ikke umiddelbart ligger inde for rammerne af det, man kan grave op i altankassen, så er det for intet at regne mod de samlet set 6,8 milliarder kroner, som IC4 projektet hidtil har kostet, siger Rolf Ask Clausen.

- Der er mange overraskelser i den rapport. En af dem er, at det er nogle relativt små beløb, der er tale om for at få togene ud at køre i 2019. Jeg har ikke forudsætninger for at sige, at tallet er forkert.

- Og selvfølgelig er det realistisk, at de kommer ud at køre, men det er en overraskelse, at det skulle kunne lade sig gøre for 160 millioner kroner, siger han.

Tror du, at man nu har hørt til det sidste til IC4-togene?

- Nej, og i rapporten peges der jo også på nye problemer med motorerne og akselleje-kasserne. Det her tog er jo blevet ved og ved og ved med at byde på overraskelser, og jeg kan ikke komme i tanke om en skandale, der tangerer det her.

IC3-toget var udskældt, da det skulle rulles ud, men det var jo det rene legeland i forhold til det her, siger Rolf Ask Clausen.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.