Politik

Forsker: IC4-togene er godt på vej

IC4-togene bliver ikke noget supertog, men de kommer til at køre, forudser trafikforsker.

Artiklens øverste billede
IC4-togene kan komme til at spille en betydelig rolle i trafikken mellem landsdelene, slår rapport fast.

Fredagens rapport fra uvildige schweiziske eksperter om de skandaleramte IC4-togs fremtid har overbevist trafikforsker ved RUC Per Holmann Jespersen om, at IC4-togene kommer på skinner.

- Rapporten siger for det første, at IC4 er godt på vej. Det er relativt få, afgrænsede, tekniske problemer, som den peger på, man skal arbejde med. Man er nået langt med at få rettet de fejl, siger han.

- Det andet, de siger, er, at DSB har opbygget den organisation, der skal til. De giver et ordentlig skulderklap til DSB.

Dermed kan politikerne ånde lettede op ifølge Per Holmann Jespersen.

- Hvis jeg var politiker, ville jeg være enormt lettet. De midler, man har afsat til at gøre IC4-togene klar, er formentlig nok. Derfor skal man ikke bruge en masse penge på at erstatte noget materiel, der skal køre over en begrænset tidsperiode, mener han.

Togene kommer efter hans vurdering kun til at køre i en begrænset periode, indtil man skifter til elektriske tog. Det hul kommer de ifølge Per Holmann Jespersen til at udfylde. Men dermed siger han ikke, at alt er godt.

- Det er ikke noget super tog. Også selvom man får løst de grundlæggende problemer, så er det stadigvæk et tog i en dårlig håndværksmæssig forfatning, siger han.

I rapporten kan man blandt andet læse, at det er DSB's plan, at IC4-togene skal køre 20.000 kilometer uden større fejl.

- Det er ikke særlig meget. IC3-togene kører 400.000 kilometer per større fejl. Men IC3 er et enestående godt tog i den henseende.

Rapporten afgør også en gang for alle, at IC4-togene ikke kommer til at beskæftige sig med andet end InterCity-drift. Det vil sige kørsel mellem de større byer.

- Schweizerne afviser helt, at de kan bruges regionalt, så det bliver Intercitytrafikken.

DSB håber at have IC4-togene klar til december, oplyser kommunikationsdirektør hos DSB Lars Kaspersen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.