Politik

Regeringen udskyder udskældt reklameafgift

En række rejste bekymringer og nye beregninger af et lavere provenu end forventet, får skatteminister Benny Engelbrecht (S) til at udskyde regeringens planlagte reklameafgift. Skal den helt droppes, skal pengene findes et andet sted, understreger han.

Artiklens øverste billede
Kritikken har gjort indtryk, og skatteminister Benny Engelbrecht (S) udskyder den udskældte afgift på husstandomdelte reklamer.

Kritikerne af regeringens planer om en ny afgift på husstandsomdelte reklamer har stået i kø. Først krævede EU-kommissionen ændringer i det planlagte lovforslag, og siden har både oppositionen, arbejdsgiverne i den grafiske branche og fagbevægelsen skældt ud over afgiften.

Reklameafgiften blev aftalt med Enhedslisten, da den daværende S-R-SF regering lavede sin første finanslovsaftale. Afgiften er dog endnu ikke blevet indført, og tidligere i denne uge meldte Enhedslisten sig til koret af kritikere.

Finansordfører Frank Aaen (EL) havde fået nok af regeringens tøven og opfordrede skatteminister Benny Engelbrecht (S) til enten af droppe afgiften eller komme med det længe ventede lovforslag.

Det får nu Benny Engelbrecht til i hvert fald at udskyde afgiften. Regeringen skulle have fremsat lovforslag om den nye reklameafgift i slutningen af januar, men det er nu i første omgang udsat til marts. Skal afgiften helt droppes, må forligspartierne finde pengene andetsteds, understreger han.

»Når jeg hører forligspartiernes bekymringer, så tager jeg dem naturligvis alvorligt. Derfor synes jeg, det er naturligt at invitere til en fornyet grundig drøftelse. Men jeg må selvfølgelig understrege, at en eventuel afskaffelse kræver, at vi finder den nødvendige finansiering,« siger Benny Engelbrecht.

Samtidig viser Skatteministeriet seneste beregninger ifølge en pressemeddelelse fra Benny Engelbrecht, at det forventede provenu af reklameafgiften vil være en tredjedel mindre end forudsat i finanslovsaftalen for 2012.

Årsagen er ifølge Benny Engelbrect, at mængden af reklamer er faldet kraftigere end ventet.

Oprindeligt skulle reklameafgiften have givet 400 mio. kroner, som skulle finansiere en forhøjelse af den grønne check til lavindkomstgrupper. Siden er provenuet dog allerede tidligere blevet justeret ned til 190 mio. kroner i såkaldt varig effekt.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.