Forslag gør Volvos "herregårdsvogn" 130.000 kr. billigere
Der er langt større skatterabat på en Volvo end en Skoda i en ny, konservativ plan.
Den nye, konservative 2020-plan vil få væsentligt større betydning for prisen på store biler end på mellemklassebiler. Det viser beregninger, som bilejernes organisation, FDM, har foretaget for Finans.
Og for de små biler er effekten lig nul.
Det konservative forslag om lavere bilafgifter indgår i partiets 2020-plan, som i alt flytter rundt på godt 60 mia. kr., heraf 37 mia. til skattelettelser. 700 mio. kr. skal bruges på at lette registreringsafgiften.
I dag betaler man 105 pct. i registreringsafgift af bilens værdi op til ca. 84.500 kr., og 180 pct. af beløbet derover. De Konservative ser ifølge partiets 2020-plan den konstruktion som »en slags topskat på biler«, der skal afskaffes til fordel for en flad skat på 105 pct. hele vejen op.
For biler, der har en udgangspris (altså før afgifter og skatter) på under 84.500 kr., bliver der ikke tale om nogen nedsættelse, da de allerede i dag kun beskattes med den lave sats på 105 pct. Det gælder blandt andet de mange minibiler, som har kronede dage i salgsstatistikkerne,
For øvrige biler er der lempelser i det konservative forslag. FDM har for Finans udvalgt to konkrete bilmodeller og beregnet, hvad forslaget vil betyde for prisen på disse.
Den ene er en Skoda Octavia 1.4 Ambition (fem-dørs), der koster 104.000 før afgifter. Bilen koster i dag 266.000 kr. hos forhandleren, men vil ifølge FDM falde til lige over 239.000 kr. med det konservative forslag. En besparelse for køberen på knap 27.000 kr.
Den anden model er en Volvo V70 Momentum, der nok er bedre kendt som en "herregårdsvogn". Den må man i dag slippe lige under 662.000 kr. for, men med en flad registreringsafgift vil den falde til cirka 527.500 kr. Det er hele 134.500 kr. mindre end i dag.
Beregningerne fra FDM bygger på tal fra De Danske Bilimportører og tager højde for diverse fradrag såsom for airbags, radio og selealarmer.
På sigt ønsker de konservative en total omlægning af bilafgiften, så den bygger på parametre som vægt og CO2-udledning. Men i første omgang skal der altså indføres flad skat.
Det får opbakning fra FDM's administrerende direktør, Thomas Møller Thomsen:
»FDM er helt enige i, at første, vigtige skridt i en afgiftsreform er en fjernelse af 180 pct.-satsen med en efterfølgende overgang til en teknisk afgift baseret på bilens miljø og sikkerhedsegenskaber,« siger han.
Den konservative 2020-plan finansieres bl.a. af en total afskaffelse af efterlønnen samt en række omfattende spare- og effektiviseringsøvelser i det offentlige.