Overrasket borgmester: Vandvej til asfaltpriser virker efter hensigten
Læsø kommunes har gjort færgetransport lige så billig som transport på vejen - det har sat gang i overfarten.
Kommunerne har stor frihed til at bruge statsstøtten til nedsatte priser på færgetransport, som de vil. På Læsø har man valgt at bruge hele første tilskudsrate til et såkaldt landevejsprincip, som lige nu gør færgefart lige så billigt som transport på vejene. På 14 dage har det betydet 17 pct. flere passagerer end samme periode året før. 25 pct. flere biler har taget ruten fra Frederikshavn til den lille ø i Kattegat.
»Jeg er ovenud lykkelig og tilfreds med det resultat, som vi allerede nu kan se. Det havde jeg ikke regnet med. Det, vi kan se, er, at det har mindst den effekt, vi havde regnet med, det ville få. Vi kan også se, at den argumentation, vi har brugt overfor forligspartneren på finansloven 2016 holder vand. Vores argumenter var gode nok,« siger Tobias Birch Johansen.
På Læsø har man samtidig valgt at bruge tilskuddet på at styrke skuldersæsonen - umiddelbart efter højsæsonen.
»Det betyder, at vi kan forlænge vores beskæftigelsesperiode på Læsø, og dermed skabe nogle flere arbejdspladser og en bedre økonomi,« siger Tobias Birch Johansen.
Han regner med, at de mange gæster til Læsø kan give så meget vækst, at det, der ryger tilbage i statskassen i form af moms og skatter, er nok til, at det kan betragtes som en god investering.
Jacob Jensen, finansordfører i Venstre, mener, at man skal være varsom med at drage for hurtige konklusioner, men deler borgmesterens optimisme.
»Der er grund til optimisme. Det her er et udtryk for, at hvis vi er konkrete og målrettede og ikke bare smører tingene ud på en masse fag- og kulturområder, så kan man den vej rundt skabe små vækstsucceser, som tilsammen kan give et godt tilskud til den samlede danske økonomi. Det tror jeg også, vi skal skrive os bag øret, når vi skal lave 2025-plan og andre planer,« siger Jacob Jensen.