Privatøkonomi

Det bliver billigere at være bilejer i 2018

Prisen for at eje en bil ændrer sig. Og der er både gode nyheder og dårlige nyheder.

De samlede biludgifter bliver en anelse lavere i år end i 2017. Foto: Mik Eskestad

Danske bilejere kan se frem til et 2018, der er en smule sjovere og billigere end året før.

Det viser bilistorganisationen FDM's store bilbudget for 2018.

Prisen på nye biler er faldet som følge af afgiftsnedsættelser. Til gengæld bliver det lidt dyrere at eje bilerne. Alt i alt kommer danske bilejere dog til at sidde billigere i sædet, skriver FDM.

Når de samlede biludgifter falder, skyldes det ikke kun efterårets nedsættelse af registreringsafgiften. Også præmien på bilforsikringen vil for mange være lavere.

Til gengæld er brændstofprisen steget, ligesom der er prisstigninger på selve driften af bilen.

»Mest markant er dog ejerafgiften, der næste år stiger 6 pct. for alle bilejere som følge af pristalsregulering. Derudover stiger den halvårlige ejerafgift igen til juli med omkring 250 kr., men kun for biler der er solgt efter den seneste afgiftsomlægning sidste år. Populært sagt flyttes lidt af afgiften altså fra købet af bilen til det at eje den,« siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.

FDM's bilbudget viser, at det samlet set koster 3,73 kr. pr. km, hvis du køber en ny bil til 200.000 kr. Med et gennemsnitligt kørselsbehov svarer det til 75.000 kr. om året eller cirka 6.200 kr. om måneden.

Her er alle udgifter, inklusive forsikringer og værditab, regnet med.

Det er ifølge FDM billigere, end det tidligere har været. I 2017 kostede det således 3,83 kr. pr. km., hvis du købte en ny bil til 200.000 kr. Året før var det 3,87 kr. pr. km.

De lavere biludgifter hænger bl.a. sammen med den sænkede registreringsafgift, som har medført prisfald på en lang række mellemklassebiler og større biler. Derimod er nyprisen på de såkaldte mikrobiler steget, fordi grænsen for, hvornår man kan få fradrag for god brændstoføkonomi, er hævet fra 16 km/l til 20 km/l.

Populært sagt flyttes lidt af afgiften altså fra købet af bilen til det at eje den.

Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom hos FDM.

Når regningen for den grønne ejerafgift stiger, skyldes det et skatteforlig, som blev indgået i 2012. Dengang valgte politikerne at hæve den grønne ejerafgift, som alle bilejere betaler to gange om året.

Afgiftsstigningen sker hvert tredje år. Første gang var i 2015 - og altså nu fra 2018.

Den nye stigning gælder samtlige bilejere, der kører rundt i en bil, som er registreret første gang i Danmark efter den 1. juli 1997. Derudover stiger den halvårlige ejerafgift for nye biler med cirka 250 kr.

Sidstnævnte gælder dog kun for biler, som er indregistreret efter den 2. oktober 2017. Biler, der er indregistreret før den dato, skal betale grøn efterafgift efter den gamle ordning.

Læs også