Privatøkonomi

Få høje modeller trækker salget

Nissan Qashqai, Peugeot 2008 og 3008, Renault Captur og VW T-Roc vejer tungt i toppen af salgslisterne.

Artiklens øverste billede
Den nye VW T-Roc er kommet godt fra land, også selv om der allerede er ventetid. Foto: Chritian Schacht

Danskerne hopper ikke på hvad som helst. Vores lange tradition for høje afgifter betyder nemlig, at vi lige klapper hesten og venter på de gode tilbud, uanset om resten af de europæiske bilkøbere for alvor er steget om bord i de høje biler i alle klasser.

Nu er der imidlertid for alvor kommet gang i salget af såvel crossovere som SUV’er, godt hjulpet af gode tilbud og nedsættelsen af afgifterne på biler, der over tre omgange har sænket priserne. Således er en Nissan Qashqai fra 2015 til 2018 faldet med 37.000 kr. i afgift i gennemsnit, mens Renault Captur er faldet med 7.000 kr. Det viser beregninger fra Skatteministeriet. Generelt er det nemlig de større biler, som har nydt godt af afgiftsnedsættelsen.

Sikkert danskerhit

Da de fleste danskere holder samme budget, har en sund økonomi, og mange gerne vil prøve noget nyt, falder flere for de høje biler, der byder på attitude, bedre udsyn og ofte muligheden for indbydende ekstraudstyr.

Således ligger netop Nissan Qashqai da også højt. Modellen har de senere år bidt sig fast, og det er også tilfældet i de første fem måneder af 2018, hvor Qashqai med godt 3.800 biler placerer sig langt foran Peugeot 3008, der med 1.200 biler er nummer to i mellemklassen for de høje biler. Nummer tre er VW T-Roc, som også rammer godt 1.200 biler. I den mindre klasse besætter Peugeot 2008 førstepladsen med godt 1.300 biler fulgt af Renault Captur med ligeledes 1.200 biler og Opel Crossland X.

Ann Strøby, der er kommunikationskonsulent hos Nissan ser klart, at danskerne køber større og mere veludstyrede biler som følge af de lavere afgifter.

»Tallene taler næsten for sig selv. I fjor var Qashqai den tredjebedst sælgende bil i Danmark, og i år har den ligesom i fjor ligget nummer et flere gange. Det er længe siden, at en så stor bil har solgt så godt,« siger hun.

»Halvdelen af vores salg er Qashqai med højeste udstyrsniveau. Vi ser, at folk bruger afgiftsbesparelsen til at købe mere komfort- og sikkerhedsudstyr,« siger Ann Strøby.

Lange ventetider har til gengæld negativ indflydelse på antallet af indregistreringer hos flere mærker. Således er der for tiden ni måneders leveringstid på Årets Bil i Danmark 2018, Seat Arona, en tilsvarende leveringstid på Skoda Karoq, mens den større Skoda Kodiaq slet ikke kan bestilles.

Volkswagen T-Roc ville også have en højere placering på salgslisten, hvis det ikke var for leveringstider på over et halvt år.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.