Privatøkonomi

Butikkers prisgaranti kan give bagslag for kunderne

Prisgaranti i butikker skal sikre kunderne lave priser. Men det kan også have den modsatte effekt og være med til at holde priserne kunstigt oppe, viser en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Prisgaranti kan være med til at sænke priserne. Men over tid kan det føre til højere priser. Det viser en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Foto: Lasse Kofod

Garantien om, at prisen ikke bliver lavere på den anden side af vejen, er de senere år blevet en fast del af tilbudsjagten, når danskerne skal handle nyt køkkenudstyr eller ny fladskærm.

Men når butikkerne garanterer kunderne den nye storskærm til samme lave pris som konkurrenternes, kan det være med til at holde priserne i et kunstigt højt niveau. Det viser en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hvad er forskellen på prismatching og prisgaranti?
  • Prisgaranti er kendetegnet ved, at forbrugeren selv skal informere butikken om, at varen er billigere et andet sted. Derfor kræver prisgarantien, at forbrugerne har information om konkurrenternes priser.
  • Ved prismatching justerer butikken derimod prisen automatisk, og det kræver ingen handling fra forbrugeren.
  • Begge fænomener kan ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen føre til, at butikkerne ikke sænker priserne, fordi de ved, at konkurrenterne vil gøre det samme. Derved kan forbrugerne opleve højere priser.
  • Omvendt kan prisgaranti og prismacthing også føre til, at butikkerne sænker priserne for at følge med konkurrenterne.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Undersøgelsen peger på, at prismatchstrategierne over tid kan give højere priser. Det skyldes, at butikkerne bliver mindre tilbøjelige til at sænke priserne, da de ved, at konkurrenterne vil gøre det samme.

»Prismatchstategierne kan i visse tilfælde give en fejlagtig opfattelse af, at butikkerne har lave priser. Det kan betyde, at man betaler mere end nødvendigt for en vare,« skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og opfordrer forbrugerne til at være opmærksomme på dette.

Prisstrategierne anvendes i flere forskellige brancher. Men ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er fænomenet størst indenfor detailbranchen - og særligt på internettet.

En af de butikker, der matcher sine priser med konkurrenternes, er elektronikkæden Power, som kom til Danmark for tre år siden. Her er prisskiltene elektroniske og opdateres 32 gange om dagen.

»Hvis du ikke har en ordentlig pris, kommer kunderne ikke. For de fleste er det vigtigere end god service. Fremtiden er, at man fremstår troværdig på prisen over for sine kunder,« siger Jesper Boysen, direktør i Power.

Han understreger, at de unødige høje priser ikke er en mulighed hos Power, da kædens priser altid automatisk vil følge konkurrenternes.

I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse angiver 7 ud af 10 af de adspurgte forbrugere, at de kender til virksomheder med prisgarantier. Mens 36 pct. angiver, at de har gjort brug af en prisgaranti.

Undersøgelsen vurderer, at omkring 10 pct. af de danske virksomheder i detailbranchen benytter prisgarantier.

Et konkret studie fra USA fra i fjor - baseret på butikskæderne Target, Best Buy og Amazon - viste, at prisgarantier i gennemsnit førte til, at priserne steg med 6 pct.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også