Privatøkonomi
BREAKING

Bilister klager forkert over p-afgifter - bliver afvist på stribe

Hvis du vil du klage over p-afgiften i din forrude, er der flere ting, du skal være opmærksom på.

Det koster 175 kr. at sende en klage afsted til Parkeringsklagenævnet. 90 billister har gjort det, men størstedelen ender formentlig med at have betalt gebyret forgæves. Arkivfoto: Finn Frandsen

Utilfredse danske bilister fik i juli mulighed for at klage over p-afgifter fra private p-selskaber. Men de fleste bilister får afvist deres klage, fordi de ikke opfylder kravene. Det skriver Århus Stiftstidende.

Den 1. juli blev det såkaldte Parkeringsklagenævn oprettet, som har til opgave at behandle bilisters klager over p-afgifter. Siden har 90 bilister benyttet sig af muligheden for at klage til nævnet, men størstedelen af dem står til at blive afvist på forhånd.

Hvis du vil klage over din p-bøde
  • Bøden skal være udstedt af et privat parkeringsselskab.
  • Den skal være udstedt efter den 1. juli 2018.
  • Det skal være dig selv, der har parkeret bilen.
  • Du skal have klaget til det private parkeringsselskab først og være blevet afvist.

Kilde: Parkeringsklagenævnet


»Seks af de 90 klager er uvist af hvilken grund blevet trukket tilbage. Af de resterende klager må nævnet sandsynligvis afvise ca. 80 pct., fordi de ikke opfylder kriterierne,« siger advokat Jørgen Pedersen til Århus Stiftstidende.

Han har på vegne af Danske Private Parkeringsselskabers Brancheforening oprettet det nye p-klagenævn sammen med Forbrugerrådet Tænk og FDM.

Klagenævnet blev ellers oprettet, fordi mange utilfredse bilister oplever, at det er svært at komme i kontakt med parkeringsselskaberne, når bilisterne vil klage over deres p-afgift.

Men der er særligt to ting, som de klagende bilister ifølge Jørgen Pedersen har glemt at tage højde for. For det første skal p-afgiften være udskrevet, efter at Parkeringsklagenævnet blev oprettet den 1. juli 2018. For det andet skal bilisten have aflagt en klage til det private parkeringsselskab, som har udstedt den, og klagen skal være blevet afvist.

»Det nytter ikke at klage over, at parkeringsvagten eksempelvis var ubehøvlet, eller at p-automaten ikke virkede. Det eneste, man kan opnå med sin klage til nævnet, er at få en p-afgift refunderet,« siger Jørgen Pedersen til Århus Stiftstidende.

Parkeringsklagenævnet forventer at modtage 3.000-5.000 klager årligt, men har på de første to måneder altså kun modtaget 90 styks.

I Danmark er det kun muligt at indbringe en klage, hvis p-bøden er udstedt af et privat parkeringsselskab. Modsat i Norge, hvor det både er muligt at klage over bøder fra offentlige- og private parkeringsselskaber.

BRANCHENYT
Læs også