Privatøkonomi

PFA: Forbrugerne er godt stillet til dette års black friday

Når forbrugere verden over svinger dankortet eller klikker varer hjem fra nettet til black friday, sker det i stigende grad med solide opsparinger og gode kort på hånden. Det vurderer pensionsselskabet PFA.

Artiklens øverste billede
Den globale handelsdag black friday er i år den 23. november. Foto: Lasse Kofod

Over hele kloden gør butikker og onlinekæder sig klar til dette års black friday, som ifølge flere eksperter ser ud til at slå alle rekorder.

Men når forbrugerne i år begiver sig ud med store indkøbsvogne eller klikker varer hjem fra nettet, sker det ifølge landets største pensionsselskab PFA med solide opsparinger og gode kort på hånden. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Ifølge Rasmus Pilegaard, seniorstrateg hos PFA, er forbrugere verden over nemlig mere tilbageholdende, end de var før finanskrisen.

»Både i Danmark, USA og nabolande som f.eks. Tyskland, Sverige og Holland bliver det nok en black friday-forbruger, der har en tendens til at være mere prisbevidst, men som har plads i økonomien til at købe stort ind. Så vi kan godt regne med, at der bliver brugt mange penge på black friday, og måske ser vi også en mindre stigning i f.eks. Danmark, men det bliver i høj grad fra sunde opsparinger og ikke for lånte penge,« udtaler Rasmus Pilegaard i pressemeddelelsen.

Han vurderer, at den solide fremgang i det amerikanske privatforbrug smitter af på forbrugere verden over. Samtidig er forbrugertilliden i top og arbejdsløsheden den laveste i 48 år, pointerer han.

»Trumps skattelettelser har været med til at give amerikanerne flere penge mellem hænderne, hvilket kan løfte privatforbruget yderligere. Denne tendens har vi set de seneste måneder, men det er værd at bemærke, at tidligere på året blev en stor del af pengene sparet op. Samme mønster med et mere forsigtigt forbrug ses i andre vestlige lande, hvor krisebevidstheden stadig hersker efter de tidligere 00’ere, hvor mange gældsatte sig hårdt for at købe forbrugsgoder,« udtaler Rasmus Pilegaard.

Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) købte danskere under sidste års black friday varer for 2,1 mia. kr. via dankortet. 288 mio. kr. af disse blev brugt online.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.